De manier waarop mensen tegen privacy aankijken is aan het veranderen, waardoor het van een basisrecht in een ruilmiddel verandert. Dat zegt Rob Heyman, onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel tegenover de Belgische krant De Standaard. In tegenstelling tot wat Amerikaanse bedrijven beweren, zouden jongeren volgens de onderzoeker wel belang aan hun privacy hechten.
Hoe mensen met privacy omgaan is echter wel aan het veranderen. Voor veel mensen zou privacy geen menselijk basisrecht meer zijn, maar een middel of eigendom, om te kunnen uitwisselen. Door het opgeven van een stukje privacy op Facebook zou men een instrument krijgen om met vrienden te communiceren. Ook mobiele apps op smartphones en tablets hanteren hetzelfde principe.
Privacy
Heyman deed voor Emsoc, een Vlaams onderzoeksproject rond sociale media, onderzoek naar de privacybeleving van Belgische internetgebruikers. Daaruit blijkt dat internetters zich wel zorgen over hun privacy maken, maar er zelf niet veel aan doen om. Zo hebben weinig mensen hun privacyinstellingen op Facebook aangepast. "Het mag blijkbaar geen al te grote inspanning kosten", concludeert De Standaard.
De onderzoeker vindt dan ook dat er een geschikt wettelijk kader moet komen om de ruilhandel in privacy in goede banen te leiden. Zo werkt Europa aan een verordening over privacy, die de bestaande richtlijn moet vervangen. Hierdoor zouden Europese internetgebruikers meer controle over hun privacy krijgen, maar het is nog niet zeker of de verordening wordt aangenomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.