Vandaag wordt er een systeem in gebruik genomen waarmee Nederlandse internetproviders gezamenlijk de strijd met botnets aangaan. AbuseHUB, zoals het systeem wordt genoemd, is na een ontwikkel- en testtraject nu volledig gereed.
Botnets vormen nog altijd een groot probleem op internet en zijn voor veel cybercrime verantwoordelijk. Volgens onderzoek van de TU Delft heeft 5 tot 10 % van de Nederlandse consumenten jaarlijks te maken met een botnetinfectie. Dit percentage moet naar beneden, vinden de partijen die samen AbuseHUB hebben opgezet.
Nadat de eerste versie van AbuseHUB vorig jaar november live ging, zijn de systemen en gebruikte informatiebronnen over botnetbesmettingen verder uitgebreid, wat tot een snellere en effectievere bestrijding van infecties bij internetgebruikers moet leiden.
Meldingen over botnetbesmettingen worden door de AbuseHUB verzameld, geanalyseerd, gesorteerd en verzonden naar de aangesloten leden. Op deze manier krijgen de internetproviders een actueel overzicht van besmettingen in hun netwerk en kunnen ze zeer snel en gericht actie ondernemen om de botnetbesmetting, in samenspraak met de klant, te verwijderen.
De gebruikte informatie over de besmettingen is van diverse partijen in binnen- en buitenland afkomstig, die reliable notifiers worden genoemd. Voordat het systeem de informatie gebruikt, wordt de betreffende partij eerst gescreend op betrouwbaarheid van de informatie. AbuseHUB is een initiatief van Abuse Information Exchange, waarin KPN, RoutIT, SIDN, SOLCON, Surfnet, Tele2, UPC, XS4ALL, ZeelandNet en Ziggo samenwerken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.