Opsporingsdiensten zoals de politie, maar ook de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst, hebben vorig jaar 61 taps bij XS4ALL laten plaatsen. Ook werd de internetprovider 68 keer om historische klantgegevens gevraagd en 19 keer om verkeersgegevens.
Daarnaast moest de provider ook twee forensische images verstrekken. Dat laat XS4ALL in het vandaag gepubliceerde transparantierapport weten. In het kader van een opsporingsonderzoek, het verzamelen van inlichtingen of hulpverlening in noodsituaties kunnen politiekorpsen en andere opsporingsinstanties informatie nodig hebben van internet- of telecomproviders. De providers zijn wettelijk verplicht gebruikers en verkeersgegevens te verstrekken en mee te werken aan aftapverzoeken.
Vorig jaar werd er door opsporingsdiensten 68 keer om historische klantgegevens gevraagd zoals bijvoorbeeld naam-, adres- en woonplaatsgegevens, bankgegevens, afgenomen diensten, telefoonnummer, IP-adres en e-mailadres. Ook moesten er 19 keer verkeersgegevens worden verstrekt van internettelefonie en e-mail. Het gaat dan bijvoorbeeld om informatie over wie met wie belt of mailt en hoe lang en wanneer. Het gaat hier alleen om informatie over de communicatie, niet om de inhoud van het verkeer.
Twee keer moest er een forensische kopie worden overhandigd. Het kan dan gaan om een kopie van een harde schijf, home directory of webserver. Verder werden er 40 taps voor telefonie, 20 taps voor internetverkeer en één tap voor e-mail geplaatst. Er kwamen geen verzoeken voor het verwijderen van inhoud binnen. XS4ALL merkt op dat de verzoeken van AIVD en MIVD niet in het overzicht zijn meegenomen. Die mogen niet worden weergegeven omdat het staatsgeheim zou zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.