Door Dick99999:Als je risico's van diefstal, brand, disk laten vallen, disk uitval, 'toch maar even een backup uitstellen want USB is in gebruik' en de kosten afzet tegenover een cloud oplossing, kom ik tot de conclusie dat de cloud voor backup en voor wachtwoordkluizen de te prefereren oplossing is.
Situaties van mensen verschillen. Als ik alle data die ik backup volledig terug zou moeten zetten via mijn internetaansluiting zou ik, nog los van de vraag of de cloudbackupdienst dezelfde bandbreedte zou halen en volhouden, meer dan een week bezig zijn met downloaden. Niet acceptabel.
Ik heb dus juist wél voor harde schijven gekozen. Meerdere, versleuteld en bewaard op verschillende adressen. Er moet heel wat misgaan wil ik dat allemaal kwijtraken. En van een klein deel van de data waar wel heel veel werk in zit (zelf geschreven software) bewaar ik daarnaast ook een kopie op de opslagruimte die ik bij mijn internetprovider heb, gewoon als onderdeel van dat abonnement. Ook versleuteld, maar wel op een andere manier.
En denk niet dat er bij opslag in de cloud niets mis kan gaan. Twee recente berichten:
http://webwereld.nl/cloud/82951-kpn-wist-per-ongeluk-bestanden-van-back-up-online-klanthttps://www.security.nl/posting/392276/Bedrijf+sluit+deuren+nadat+aanvaller+alle+data+verwijdertOnline backups hebben ongetwijfeld hun nut, maar ik zou ze (los van het probleem van de omvang van mijn data) niet blind vertrouwen, en daarnaast daarom nog steeds backups op schijf maken.
'toch maar even een backup uitstellen want USB is in gebruik'
Tja, dan heb je het over mensen die kennelijk niet beseffen dat hun data belangrijk genoeg is om er aandacht, tijd en begrip aan te besteden. Ik betwijfel of die het met clouddiensten wel gaan redden. Als je opereert zonder begrip van wat er eigenlijk gebeurt dan is het een gok of je je zaken goed geregeld blijkt te hebben als het erop aankomt, en daar verandert de mythe die software- en cloudleveranciers maar blijven verkopen dat je als gebruiker je verstand op nul kan zetten niets aan. De klant van KPN in het eerste bericht dat ik linkte had er bijvoorbeeld niet aan gedacht dat je toegang tot je cloud-backup niet lukt als alles wat je daarvoor nodig hebt alleen op je gecrashte harde schijf stond (en KPN blunderde vervolgens ook op een onacceptabele manier).