Facebook is van plan om meer informatie over gebruikers te verzamelen dat het voor gerichte advertenties wil gaan gebruiken, maar het zal gebruikers wel meer controle geven over de advertenties die ze te zien krijgen. Volgens het sociale netwerk zouden mensen vooral relevante advertenties willen zien.
Facebook baseert zich bij het tonen van gerichte advertenties vooral op de dingen die mensen op de sociale netwerksite doen. Binnenkort zal Facebook in de Verenigde Staten ook informatie verzamelen van wat mensen op andere websites en apps doen. "Dit is een soort op interesse-gebaseerd adverteren en veel bedrijven doen dit al", laat Facebook weten.
Gebruikers die op websites en via apps bijvoorbeeld informatie over een nieuwe televisie zoeken, zullen straks op Facebook advertenties voor televisies te zien krijgen. Daarnaast kunnen er in de toekomst ook advertenties voor andere elektronica worden getoond. Wie niet wil dat Facebook de informatie van andere websites en apps verzamelt kan zich hiervoor afmelden.
Verder kunnen gebruikers aangeven welke advertenties ze interessant vinden en welke niet. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld elektronica uit het overzicht van 'adverentie-interesses' te verwijderen. Na de uitrol in de VS is Facebook van plan om de nieuwe functionaliteit de komende maanden wereldwijd uit te rollen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.