Bij bijna alle beveiligingsincidenten die plaatsvinden spelen fouten door menselijk handelen een belangrijke rol, zo beweert IBM aan de hand van onderzoek onder meer dan duizend klanten. Veel voorkomende missers zijn configuratiefouten, slecht patchmanagement en standaard wachtwoorden.
Ook eenvoudig te raden wachtwoorden, verloren laptops en mobiele toestellen en het lekken van informatie via verkeerde e-mailadressen veroorzaken menig beveiligingsincident. De voornaamste oorzaak waardoor incidenten ontstaan en waar mensen aan bijdragen is het openen van geïnfecteerde e-mailbijlagen of onveilige links.
Als het gaat om incidenten dan zijn het met name kwaadaardige code (38%) en langdurige scans (20%) die voor de meeste problemen zorgen, gevolgd door ongeautoriseerde toegang. Denial of Service (DoS)-aanvallen, die regelmatig in de media komen, blijken met 2% nauwelijks impact te hebben. Volgens IBM beschikken veel DoS-aanvallen niet over de vereiste bandbreedte om significante gevolgen voor een doelwit te hebben.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.