image

UPC plaatste geheime telefoonnummers in telefoongids

vrijdag 20 juni 2014, 13:34 door Redactie, 15 reacties

Door een fout heeft telecomprovider UPC de geheime telefoonnummers van mogelijk 60.000 klanten toch in verschillende telefoongidsen gepubliceerd. Dat bevestigt het bedrijf tegenover Tweakers.net. De geheime nummers werden in zowel de papieren als de elektronische telefoongids vermeld.

Daarnaast waren ze bereikbaar via nummer-informatiediensten. Hoeveel klanten precies door de fout zijn getroffen weet UPC niet te zeggen. Het zou gaan om alle klanten die tussen januari 2011 en 28 mei van dit jaar hun abonnement hebben gewijzigd. Volgens een woordvoerder zijn van mogelijk 60.000 klanten de telefoonnummers onbedoeld gepubliceerd, maar zeker weten doet het bedrijf dit niet.

De fout is inmiddels hersteld door de de nummers uit de digitale telefoongids te verwijderen. Ook zullen ze niet meer in de volgende versie van de papieren telefoongids worden vermeld. Getroffen klanten die dit willen kunnen gratis een nieuw telefoonnummer krijgen. In maart werd bekend dat ook Vodafone de geheime telefoonnummers van klanten onbedoeld had gepubliceerd.

Reacties (15)
20-06-2014, 13:37 door Anoniem
Dat is natuurlijk niet per ongeluk gebeurt.
Ze hebben gewoon niks met jou privacy te maken. Klaar. Ze verafschuwen het zelfs.
En ze zien wel hoelang het duurt voordat iemand er achter komt. En dan zie we daarna wel verder.
20-06-2014, 14:02 door RizzoRat
Lekker bijdehand zeg van ze. Dus nu moet iedereen met een geheim nummer een nieuwe aanvragen. Kosten: 20 euro per nummer. Dat zou ik dus lekker gaan verhalen bij UPC!!! Ik heb hetzelfde meegamaakt bij Ziggo. Die rekent 20 euro per veranderd nummer.
20-06-2014, 14:14 door Anoniem
Kijk en daarom moet je dus een provider in de hand nemen die borg staat voor je privacy en veiligheid ! Goh, welke provider zou ik nu bedoelen ? :-)
20-06-2014, 14:15 door Anoniem
"Lekker bijdehand zeg van ze."

Tja fouten maken is menselijk, maak jij nooit een fout ? Maar je hebt gelijk dat zij de kosten op zich moeten nemen (doen ze ook, zoals je kan lezen in het artikel).
20-06-2014, 14:15 door Anoniem
Door Rizzorat: Lekker bijdehand zeg van ze. Dus nu moet iedereen met een geheim nummer een nieuwe aanvragen. Kosten: 20 euro per nummer. Dat zou ik dus lekker gaan verhalen bij UPC!!! Ik heb hetzelfde meegamaakt bij Ziggo. Die rekent 20 euro per veranderd nummer.

Mischien even goed lezen er staat dat je gratis je nummer kan veranderen (zie vet gedrukte tekst hieronder)

De fout is inmiddels hersteld door de de nummers uit de digitale telefoongids te verwijderen. Ook zullen ze niet meer in de volgende versie van de papieren telefoongids worden vermeld. Getroffen klanten die dit willen kunnen gratis een nieuw telefoonnummer krijgen. In maart werd bekend dat ook Vodafone de geheime telefoonnummers van klanten onbedoeld had gepubliceerd.

m.v.g.
MD
20-06-2014, 14:21 door Anoniem
Door Rizzorat: Lekker bijdehand zeg van ze. Dus nu moet iedereen met een geheim nummer een nieuwe aanvragen. Kosten: 20 euro per nummer. Dat zou ik dus lekker gaan verhalen bij UPC!!! Ik heb hetzelfde meegamaakt bij Ziggo. Die rekent 20 euro per veranderd nummer.
Ho ho, ik snap dat je boos bent maar als je héél even had gelezen:
Getroffen klanten die dit willen kunnen gratis een nieuw telefoonnummer krijgen.

Op Tweakers wordt ook vermeld dat alle potentieel getroffen klanten per brief of mail zijn geïnformeerd. Het is een slordige fout maar ze handelen het wel netjes af zo.
20-06-2014, 14:25 door Anoniem
"Getroffen klanten die dit willen kunnen gratis een nieuw telefoonnummer krijgen"

Lijkt me vrij duidelijk dat het dan gratis is en geen 20 euro kost
20-06-2014, 14:53 door Anoniem
Ja dit hebben ze bij mij tot 2 keer toe gedaan. Na het aanvragen van de Horizon box stond mijn nummer ineens in de telefoongids. Na veel gezeur een nieuw nummer gekregen. Na alle ellende met de Horizon box hebben ze me weer terug gezet naar een normaal abonnement stond ook mijn nieuwe nummer weer in de telefoongids.

Overigens gaat het niet alleen om telefoonnummers maar om complete NAW gegevens die ze "lekken". Je naam en adres staan ook in de telefoongids en dat melden ze er niet bij.
20-06-2014, 16:44 door vimes
Nederlandse kabel abonnees mochten geloof ik nog niet massaal gevolgd worden door de NSA. Ik verwacht dat in de toekomst nog wel wat van die 'ongelukjes' zullen gebeuren.
Paranoia?
Tijd zal het uitwijzen.
20-06-2014, 17:39 door Reinder
Alhoewel ik zelf paranoïde genoeg ben, lijkt mij dit eerder een geval van een daadwerkelijke vergissing. Er is weinig te halen met het "per ongeluk expres" uitlekken van die nummers en namen. Het levert alleen maar negatieve publiciteit op, en partijen die er mogelijk in geïnteresseerd zouden zijn, zoals overheid en inlichtingendiensten, die kunnen die gegevens toch zo bij ze opvragen.

Misbruik van bevoegdheden door inlichtingendiensten en overheden is een serieus probleem, maar door dit soort vergissingen ook daar aan toe te schrijven verzwak je alleen maar de positie van mensen die daar daadwerkelijk wat aan willen doen en de argumenten die zij hebben door de negatieve associatie met gekke alu-hoedjes.

Schrijf nooit iets toe aan opzet als het verklaard kan worden met incompetentie.
20-06-2014, 18:02 door Anoniem
Door vimes: Nederlandse kabel abonnees mochten geloof ik nog niet massaal gevolgd worden door de NSA. Ik verwacht dat in de toekomst nog wel wat van die 'ongelukjes' zullen gebeuren.
Paranoia?
Tijd zal het uitwijzen.
UPC is een Amerikaans bedrijf,althans het moederbedrijf van UPC (Global Liberty of zoiets) is Amerikaans.Dus waarschijnlijk luistert de NSA al wel mee.
20-06-2014, 18:57 door Anoniem
De reden dat de geheime nummer zowiezo door KPN worden aangeleverd is dat de onvanger van die data dan weet dat ze geheim zijn, en dus kunnen uitfilteren uit hun eigen database. Maar ja, databasegebruik is niet simpel. Dan moet je wel de juiste queries querieen, anders gaat het dus fout. Iedereen denkt tegenwoordig met een beetje MS kennis dat-ie iets van databases weet. Vroeger had je het boek van Cobb, met databases in 1e, 2e, 3e, 4e en zelfs 5e normaalvorm. Daarna pas mocht je aan het toetsenbord zitten.
20-06-2014, 19:37 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-06-2014, 00:19 door RizzoRat
Yep, jullie hebben gelijk. Ik heb daar overheen gelezen. Mijn excuses.
21-06-2014, 10:27 door Anoniem
Een nummer is niet "geheim". Een nummer is "niet vermeld in de gids" en/of "niet opvraagbaar bij informatiediensten".

Het komt vrij vaak voor dat de opgave van de klant op dit gebied niet verwerkt wordt. We hebben dit bijvoorbeeld ook vaak
gehad als we analoge lijnen bij KPN aanvroegen om daar dan ADSL of SDSL op aan te vragen. Dan staat je bedrijfsnaam
ineens in de gids met het nummer van die lijn erbij, terwijl daar helemaal geen telefoon aan zit. Moet je dat weer corrigeren.

Men noemt dat dan "vergissing". In feite zoals hierboven al genoemd: incompetentie. Een gevolg van de vrije onderneming
en de dwang tot concurrentie, die leidt tot een neerwaartse kosten en kwaliteits spiraal. Het gaat er niet meer om wat je
levert, maar dat het zo weinig mogelijk kost. Dus het exporteren van gegevens voor de gids dat doet niet meer iemand
die verstand heeft van de database, maar een secretaresse met Access. En het invoeren van nieuwe aansluitingen
gebeurt niet meer door een vaste medewerker met kennis en ervaring, maar door iedere week een andere uitzendkracht.
Daar kiezen "we" kennelijk voor.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.