Door Anoniem: Probleem is wel een beetje dat de financiële industrie als hoofdbezigheid de financiële stromen heeft (betalingen, leningen, sparen, etc.). Beveiliging is daarbij noodzakelijk, maar beveiliging is niet het hoofdproduct, en is dat nooit geweest.
Dan ga je voorbij aan waarom je niet alleen je geld aan de bank toevertrouwt, maar dat ook wil: Ze passen op je geld en doen daar dingen in jouw opdracht mee, en doen dat beter en veiliger dan jij dat kan. Tenminste, dat is de basis waar ze op bouwen, want zonder depositos geen kapitaal om hypotheken en leningen mee te verstrekken, fractionele reserve te draaien, noem maar op. En dat al een tijdje.
Een bekend voorbeeld is de Amsterdamse Wisselbank (1609), maar er schijnt al in de twaalfde eeuw in China betaald te zijn met een op een Turkse bankier getrokken wissel. Liever iemand anders administratief met goud laten schuiven dan er fysiek mee te zeulen.*
(Als je weet hoe fractionele reserve werkt, snap je ook hoe ontzettend "financieel product" een leugen is: Het is geen product, hooguit een dienst. Maar eigenlijk is het een vage belofte waarvan je nog maar moet zien of ze die gestand gaan doen. Valt de bank om, dan niet. Was het een product dan had ik het in mijn bezit en viel de bank om had ik daar geen last van.)
Het vertrouwen dat een reputatie als "veilig instituut" met zich meebrengt is waar ze op drijven. Daar hoort beveiliging dus zeer zeker wel bij, want zonder dat verdampt hun verdienmodel. Dat kan dus niet iets zijn wat je er maar even bij doet. Iets wat ze zelf soms wel eens vergeten, en voor de goede verstaander is ze dat aan te zien.
Daarom zullen banken in z'n algemeen o.b.v. urgentie bepalen wat ze echt moeten doen. Ook banken proberen kosten te besparen (of dat altijd terecht is, en of de prioriteiten daarom altijd goed zijn, daarover is een discussie best wel terecht), en zullen daarom pas een project opzetten om betere security maatregelen te nemen (lees: kosten maken) als men merkt dat het anders een groot issue wordt. Uiteidelijk wordt vrijwel alles in termen van "kosten" en "reputatieverlies" uitgedrukt. Dus als die factoren onder druk komen, dan worden er initiatieven genomen (lees: kosten gemaakt) om daar iets aan te doen.
De opmerking is dus inderdaad dat die berekening scheef zit; hadden ze er eerder bijgeweest hadden ze het voor minder kunnen invoeren en dus schade (en gezichtsverlies) veel eerder kunnen inperken. Zeker omdat een uitrol een tijdje kost. Ook bij het opzetten van je beveiligingsstrategie je moet vooruitzien.
M.a.w. als de magneetstrip onveilig is, maar die onveiligheid wordt niet misbruikt, of zo weinig dat de kosten niet echt stijgen, en het ook nog niet in de publiciteit komt (reputatie), dan wordt er geen urgentie gevoeld om er iets aan te doen, en dus worden de kosten ervoor niet gemaakt.
In plaats daarvan zijn het experts in het in de doofpot stoppen van onwelgevallig nieuws. Security by obscurity dus.
Ik hoop toch dat het hier niet nodig is uit te leggen waarom dat geen goed idee is.
Deze manier van werken is niet uniek voor de financiële sector, maar voor vrijwel alle bedrijven. Waar de urgentie niet wordt gevoeld, wordt niets ondernomen (beetje zwart-wit natuurlijk, maar in het algemeen klopt dit wel, denk ik).
Natuurlijk, en dus komen er wetten die je verplichten datalekken publiek te maken. Niet dat je er als datalekslachtoffer veel aan hebt --het scheelt een stuk in het rechtzetten
mits je kan aantonen dat het onderhavige misbruik uit zo'n lek voortkomt, maar zie dat maar eens aan te tonen-- maar de politiek wist ook snel even niets beters te doen op dat punt.
Voor banken is dat, hun genesis indachtig, maar ook gezien hun huidige positie als min of meer geldhandelingmonopolisten en daarmee enorm invloedrijk, eigenlijk best wel ontzettend onacceptabel. Dat ze dat zelf ook een beetje vergeten zijn, ach, mischien moeten we ze dat dan maar weer in herinnering brengen.
[...]
Zo werkt onze maatschappij een beetje.
Is dat terecht? Dat is inderdaad een discussie waard...
Waar nu heengedreven wordt is dat we "leren om te gaan" met al die nieuwe techniek en dat als we dat maar met z'n allen een beetje in de vingers hebben dat het dan weer rustig wordt op de maatschappelijke baren.
Persoonlijk denk ik dat dat niet gaat werken want het gaat allemaal te snel en is al een tijdje veel te complex geworden. Daar zal gestructureerd aan gewerkt moeten worden. (Vandaar ook dat de hap-snap makkelijk geld voor simpele fixes aanpak van de computerbeveiligingsindustrie me zo tegenstaat. Met hun hoedjes.) "Appliancificering" gaat niet werken, want dan kom je om in de appliances, allemaal incompatible. "Best current industry practices" (PCI-DSS en zo meer) gaan ook nooit echt alle mogelijkheden afdekken, en zijn dan ook exercities in je eigen aars beschermen maar meer niet.
We kunnen ons proberen in te dekken maar uiteindelijk komen we niet onder doorgronden uit.
Wat banken en creditcard maatschappijen wel doen, is het vergoeden van de geleden schade.
Tot op het moment dat ze denken dat ze er mee wegkomen het niet meer te doen. Voor kredietkaarten is die garantie (voor zover...) ook zo ongeveer de enige echte beveiliging. Wat mij betreft dus gewoon niet goed genoeg.
Deze aanpak levert "vertrouwen van klanten" op, en dat is wat de financiële instellingen proberen te doen.
Ze doen het dus vooral op korte termijn. Er wordt niet voldoende op lange termijn gedacht, ook werkelijk de structuur van wat ze aan het doen zijn doorgrond, en zo verder. Terwijl ze zwemmen in het geld en dat allemaal in kunnen kopen, wat ook nog eens de kern van wat ze doen, waar ze hun bestaan op opbouwen, zou versterken. Zeker en vooral bij banken.
Een paar dagen terug op slashdot iemand met "een lange carriere in IT, bij een bank, waar ze toch heel erg op security letten"... die vervolgens dacht dat een zipbestandje met een lang wachtwoord al best wel geavanceerd was. Ik bedoel, je zit in de IT, je doet dingen met security, bijna twintig jaar, en je hebt nog steeds geen flauw benul van de verschillende eigenschappen van verschillende implementaties van "bestand met wachtwoord". Ik vond dat heel tekenend.
Is deze aanpak altijd goed, nou nee, maar het werkt wel vrij goed, want klanten blijven gewoon, en hebben nauwelijks risico (schade wordt toch vergoed...).
Nou, ze kunnen niet zoveel anders. Je bent verplicht
een rekening bij
een bank te hebben (probeer het maar eens zonder, kijken wat de belastingdienst zegt), en ze werken allemaal eender. Dat heet dan "geen realistische keuze hebben".
Wat daarnaast nog meespeelt, is dat wijzigingen in de financiële stromen nogal lang duren, aangezien ze niet van één bank afhankelijk zijn, maar wereldwijd worden gebruikt.
Nog een reden eerder te beginnen. Of hoe wilde je dit anders zien?
Kortom, je hebt altijd een afweging tussen beveiligingsmaatregelen en de bruikbaarheid voor de klant.
En daarnaast is dit type aanpak absoluut niet uniek voor de financiële industrie.
Het idee de klant zelf toegang te geven tot zulke vinkjes kan onderhand best wel, maar echt veel zie je het nog niet. En als, dan op zo'n manier dat je er vooral horendol van wordt. Wat me dan weer vertelt dat er niet echt nagedacht wordt over wat "klantvriendelijk" inhoudt. Heeft wellicht te maken met de infantiele betutteling die uit de (Amerikaanse) gruttershoek is komen overwaaien en ondertussen als de goudstandaard geldt voor "public relations".
* Een gedachte waarmee het pinnen ook hard gepusht wordt. Alleen ligt de risicoafweging voor de pinner toch net even iets anders. Kun je zien hoezeer mensen vaak nauwlijks begrijpen wat ze doen, zeker niet doordenken over de gevolgen. En ach, een vertrouwd autoriteitsfiguur als DNB zegt het, dus moet het wel waar zijn, ja toch niet dan? Even vergetende dat als overheidsorgaan ze eerder de belangen van de overheid dienen, zegge belastingdienst en al dan niet buitenlandse opsporingsdiensten, dan die van de burger.