Acht procent van de gebruikers van Mozilla Firefox wil niet dat adverteerders ze op het web kunnen volgen. Dat laat Johnathan Nightingale, vicepresident Firefox Engineering, in een terugblik op 2012 weten. Inmiddels heeft 8% van de Firefox-gebruikers op de desktop Do-Not-Track ingesteld. Deze functie stuurt informatie naar websites waarin staat dat de gebruiker niet gevolgd wil worden.
Het is vervolgens aan de website om hier gehoor aan te geven. Het gebruik van Do-Not-Track moet voorkomen dat internetgebruikers op maat gemaakte advertenties te zien krijgen, die op hun surf- en klikgedrag zijn gebaseerd. Een jaar geleden stond de teller nog op 6%.
Op de desktop wil het dan niet echt vlotten met de privacymaatregel, op het Android-platform is dat een ander verhaal. Daar heeft één op de vijf gebruikers Do-Not-Track ingeschakeld. Dat laat volgens Nightingale zien dat gebruikers echt willen kunnen kiezen als het om hun online veiligheid gaat. Do-Not-Track is in te stellen via Extra > Opties > Privacy.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.