Softwareontwikkelaars hebben nog tot 1 juli de tijd om Microsoft te laten weten waarom hun software niet als adware bestempeld zou moeten worden, want dan gaan de nieuwe regels in, zo waarschuwt de softwaregigant. Begin april kondigde Microsoft nieuwe richtlijnen voor adware aan.
Programma's die advertenties tonen moeten gebruikers meer keuze en controle geven. Zo moet het mogelijk zijn om getoonde advertenties te sluiten en moeten de advertenties de naam van het programma bevatten dat de advertentie toont. Ook moet het programma over een verwijderoptie beschikken die dezelfde naam heeft als de advertenties die het toont. Software die niet aan deze eisen voldoet zal Microsoft als adware gaan beschouwen.
"Op 1 juli 2014 veranderen we de manier hoe onze producten met gevonden adware omgaan. De programma's die we detecteren zullen, inclusief de ondersteunende bestanden, standaard worden verwijderd", zegt Microsofts Michael Johnson. Hij merkt op dat ontwikkelaars dan ook nog één week de tijd hebben om contact met Microsoft op te nemen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.