Een Israëlisch bedrijf heeft een nieuw soort CAPTCHA ontwikkeld dat voor minder ergernis bij internetgebruikers moet zorgen. CAPTCHA's bestaan uit een vraag of code die internetgebruikers moeten overtikken of beantwoorden bij het aanmaken van een account. Soms kan de getoonde code echter onduidelijk zijn. Volgens onderzoek zou slechts 76% van de CAPTCHA's correct worden opgelost.
Daarnaast zou misbruik nog steeds voorkomen. De CAPTCHA moet namelijk een mens van een robot onderscheiden, wat moet voorkomen dat bijvoorbeeld spammers grote hoeveelheden gratis e-mailaccounts bij Gmail en Outlook.com aanmaken om vervolgens spam mee te versturen.
Om het oplossen van CAPTCHA's te vereenvoudigen en spammers buiten de deur te houden, bedacht het Israëlische Minteye een 'sliding CAPTCHA'.
Advertenties
Bij deze CAPTCHA's moet de gebruiker een slider bewegen, om zo een vervormde afbeelding in de juiste vorm te krijgen. Dit kan zowel op normale computers als smartphones en tablets. Zodra de slider in de juiste positie staat, wordt de website verteld dat het om een legitieme gebruiker gaat. Volgens Minteye zouden deze CAPTCHA's een oplossingspercentage van 94% hebben.
De getoonde afbeeldingen zijn echter advertenties, waardoor websites door het gebruik van deze CAPTCHA's geld kunnen verdienen. De sliding CAPTCHA zou een doorklikratio van tussen de één en drie procent hebben, wat 20 keer hoger is dan bij normale banners.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.