image

Sleep-CAPTCHA vermijdt toetsenbord

woensdag 19 december 2012, 16:39 door Redactie, 14 reacties

Een Israëlisch bedrijf heeft een nieuw soort CAPTCHA ontwikkeld dat voor minder ergernis bij internetgebruikers moet zorgen. CAPTCHA's bestaan uit een vraag of code die internetgebruikers moeten overtikken of beantwoorden bij het aanmaken van een account. Soms kan de getoonde code echter onduidelijk zijn. Volgens onderzoek zou slechts 76% van de CAPTCHA's correct worden opgelost.

Daarnaast zou misbruik nog steeds voorkomen. De CAPTCHA moet namelijk een mens van een robot onderscheiden, wat moet voorkomen dat bijvoorbeeld spammers grote hoeveelheden gratis e-mailaccounts bij Gmail en Outlook.com aanmaken om vervolgens spam mee te versturen.

Om het oplossen van CAPTCHA's te vereenvoudigen en spammers buiten de deur te houden, bedacht het Israëlische Minteye een 'sliding CAPTCHA'.

Advertenties
Bij deze CAPTCHA's moet de gebruiker een slider bewegen, om zo een vervormde afbeelding in de juiste vorm te krijgen. Dit kan zowel op normale computers als smartphones en tablets. Zodra de slider in de juiste positie staat, wordt de website verteld dat het om een legitieme gebruiker gaat. Volgens Minteye zouden deze CAPTCHA's een oplossingspercentage van 94% hebben.

De getoonde afbeeldingen zijn echter advertenties, waardoor websites door het gebruik van deze CAPTCHA's geld kunnen verdienen. De sliding CAPTCHA zou een doorklikratio van tussen de één en drie procent hebben, wat 20 keer hoger is dan bij normale banners.

Reacties (14)
19-12-2012, 16:49 door Anoniem
Door Redactie: Soms kan de getoonde code echter onduidelijk zijn

Bij security.nl heb ik nog wel eens dat de code gedeeltelijk buiten het venster staat (te ver naar rechts)
en daardoor niet overgetikt kan worden. Ik moet dan eerst een nieuwe code vragen.
[admin] Welke browser gebruik je ? [/admin]
19-12-2012, 17:26 door vimes
Leuk als je addblocker hebt..
19-12-2012, 17:37 door Anoniem
Wat een onzin. Recaptcha is gratis en nagenoeg onmogelijk te kraken en de truuks die er voor gevonden zijn hebben in de meeste gevallen niet te maken met het lezen van de tekst maar met de alternatieve geluid mogelijkheid die geboden wordt. Als deze oplossing toegankelijk is voor blinden zal deze ook een soortgelijke mogelijkheid moeten hebben.

De sliders zien er uit alsof ze juist heel gemakkelijk te kraken zijn: je schuift net zo lang met de slider tot er een rechte lijn in het plaatje zit.
19-12-2012, 17:57 door Anoniem
De sliding CAPTCHA zou een doorklikratio van tussen de één en drie procent hebben, wat 20 keer hoger is dan bij normale banners.

Ha :-). Als je er op moet klikken (om te 'sliden') voor de CAPTCHA te laten werken, dan is een hoge doorKLIKratio niet zo moeilijk :-).
19-12-2012, 18:01 door Anoniem
De getoonde afbeeldingen zijn echter advertenties, waardoor websites door het gebruik van deze CAPTCHA's geld kunnen verdienen.
Lekker handig als je adblock plus (o.i.d.) hebt draaien.
En verplicht klikken op een advertentie (en daar moeite voor doen) om een account aan te maken of iets te posten????

En hoe vaak worden er jaarlijks advertentieservers gehackt zodat ze besmette ad's tonen.
Met een "gewoon" plaatje heb je dat niet (of in ieder geval een stuk minder).

SLIDING CAPTCHA was designed to offer a solution to one of the biggest digital media challenges
– how to monetize non-revenue content.
While the user is busy solving the SLIDING CAPTCHA puzzle he becomes actively engaged, what raises the Click-Through-Rate (CTR).
Ze zeggen nu wel dat ze dit vanwege de gebruiksvriendelijkheid hebben gedaan.....
19-12-2012, 22:10 door Anoniem
Ja, volgens mij is het aantal mogelijke posities die de slider kan aannemen niet erg groot.
19-12-2012, 22:10 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een onzin. Recaptcha is gratis en nagenoeg onmogelijk te kraken en de truuks die er voor gevonden zijn hebben in de meeste gevallen niet te maken met het lezen van de tekst maar met de alternatieve geluid mogelijkheid die geboden wordt. Als deze oplossing toegankelijk is voor blinden zal deze ook een soortgelijke mogelijkheid moeten hebben.

De sliders zien er uit alsof ze juist heel gemakkelijk te kraken zijn: je schuift net zo lang met de slider tot er een rechte lijn in het plaatje zit.

Het probleem dat in het artikel beschreven wordt is niet dat hij te makkelijk te kraken is, maar voor gebruikers te moeilijk op te lossen. En dat is bij Recaptcha ook het geval. De Recaptcha's die ik de laatste tijd zie zijn echt moeilijk te lezen.
20-12-2012, 08:48 door Anoniem
Ik ben een muishater, laten we t maar gewoon bij de recaptcha's houden...
20-12-2012, 09:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Redactie: Soms kan de getoonde code echter onduidelijk zijn

Bij security.nl heb ik nog wel eens dat de code gedeeltelijk buiten het venster staat (te ver naar rechts)
en daardoor niet overgetikt kan worden. Ik moet dan eerst een nieuwe code vragen.
[admin] Welke browser gebruik je ? [/admin]

Dit probleem zie ik eigenlijk alleen bij Seamonkey (2.14.1) onder Linux.
Ik gebruik deze browser ook onder Windows en ik kan me niet herrinneren dat ik het daar wel eens gehad heb.
20-12-2012, 10:03 door Anoniem
Komt bij dat re-captcha van google is. En dat ook daar dus weer wordt vastgelegd wat je doet... (wat re-captch wat mij betreft niet meer bruikbaar maakt...).
20-12-2012, 10:11 door Anoniem
Door Anoniem: Bij security.nl heb ik nog wel eens dat de code gedeeltelijk buiten het venster staat (te ver naar rechts)
en daardoor niet overgetikt kan worden. Ik moet dan eerst een nieuwe code vragen.
[admin] Welke browser gebruik je ? [/admin]

Ik heb het soms met Firefox. Ik ga er dan vanuit dat het gedaan is om het moeilijker te maken.

Peter
20-12-2012, 17:34 door Anoniem
Zolang captcha's door mensen uit ontwikkelingslanden voor 1$ per 1000 worden ingevuld zal er niet veel veranderen en maakt het type captcha niet veel uit.

Tevens is deze sliding captcha door iedereeen met wat OCR/programmeerkennis een stuk makkelijker te omzeilen dan bijvoorbeeld re-captcha.
20-12-2012, 17:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Redactie: Soms kan de getoonde code echter onduidelijk zijn

Bij security.nl heb ik nog wel eens dat de code gedeeltelijk buiten het venster staat (te ver naar rechts)
en daardoor niet overgetikt kan worden. Ik moet dan eerst een nieuwe code vragen.
[admin] Welke browser gebruik je ? [/admin]
Het ligt niet aan de browser. Als ik op de captcha 'view image' kies zodat alleen de afbeelding in beeld is en html/css geen effect hebben, en dan herhaaldelijk herlaad, dan komen er binnen een minuut al verschillende captcha's langs waarvan de tekst rechts uit de afbeelding loopt. Nooit links, boven, of onder, zo te zien. Om alle twijfel weg te nemen: dat gebeurt zowel in IceWeasel 17.0.1 als Chromium 6.0.472.63 in Debian.

http://www.security.nl/captcha.php?random=0.3973528621597727
20-12-2012, 18:05 door Anoniem
Glibberig reclameplaatje. De "user experience" verbetert beslist niet voor mensen die adblockers gebruiken. Die 98% oplossingsgraad wordt niet gehaald als meer dan 2% van de bezoekers de afbeelding blokkeert. Het is moeilijk om cijfers voor adblocker-gebruik te vinden, maar volgens één schatting bedraagt alleen al het percentage gebruikers Ad Block Plus onder Firefox in de VS 4,2% van het totaal aantal internetgebruikers daar.

http://www.getadzap.com/blog/how-many-people-use-ad-blockers/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.