Door Anoniem: Zoveel landen zoveel regels, van cookies waarschuwing tot aangeven of je een email wil ontvangen... volkomen doorgeslagen en niet te doen voor een internationaal bedrijf, gezien het overal weer anders gaat.
Nee hoor. Dit is gewoon een aanleiding, niet de oorzaak. Microsoft heeft al decennia een slecht mailing list beleid.
Ze hebben nog steeds niet ontdekt dat je gewoon een link in je bericht kan zetten waarmee je je direct unsubscribed. Ze vereisen dat je eerst inlogt (dat is niet ok volgens voorgeschreven regels in sommige landen), maar zelfs als het inloggen lukt kom je nog niet bij een plek waar je kan instellen dat je bepaalde berichten niet wilt ontvangen. Ze maken er een rommeltje van.
Iedereen binnen dit bedrijf gaat daar zijn eigen gang en van een bedrijfsbrede goed werkende aanpak is geen sprake. Zo moeilijk is het nochtans toch niet om een mailing list manager te bouwen.
Microsoft kan eenvoudig SPF, DKIM, DMARC gebruiken voor domeinauthenticatie en PGP signeren voor verzender authenticatie.
Het is redelijk eenvoudig te voldoen aan alle regels door best practices te gebruiken. Dat houdt in:
1. Subscribe met een link (of naar keuze van ontvanger, een reply) laten bevestigen. Dat is Confirmed Opt In.
2. Unsubscribe met 1 link (of reply) zonder inloggen.
3. Algehele unsubscribe aanbieden voor een bepaald email adres.
4. Unsubscribe per mailing list. Met select all knop.
5. Ontvanger email adres wijzigbaar maken.
6. Echte afzenders gebruiken, geen "noreply".
7. Volledige contactinformatie vermelden in elk bericht. Sommige landen hebben speciale eisen, zoals vermelden registratienummers of details van de CEO.
Subscribes moeten geinformeerd plaatsvinden. Je kunt dus niet de beschikbaarheid van een adres misbruiken voor het toezenden van ongevraagde marketing of enquetes. Appending en dergelijke praktijken zijn uiteraard uit den boze. Een subscribe is altijd een expliciete keuze, niet ergens verstopt in de algemene voorwaarden. Je mag subscribe niet afhankelijk maken van iets anders, bijvoorbeeld deelname aan een wedstrijd.
Over het hebben van een werkend afzender adres: dat is kennelijk moeilijk te bevatten voor veel bedrijven. Ja, het kan inderdaad nogal druk worden op zo'n adres, maar dat hoort bij het versturen van een mailing. Als je communiceert via email, mag dat nooit eenrichtingsverkeer zijn.
Het voordeel van het volgen van deze regels dat je precies die mensen contacteert die ook je bericht willen ontvangen.