Een Nieuw-Zeelandse ondernemer moet waarschijnlijk 17.000 euro betalen nadat criminelen via een standaard wachtwoord toegang tot zijn bedrijfstelefooncentrale kregen en er vervolgens internationale telefoongesprekken via lieten lopen, wat voor een torenhoge rekening zorgde.
Volgens ondernemer Alan Ray was het standaardwachtwoord '0000' tijdens de installatie van het PABX-systeem door zijn telecomprovider niet gewijzigd. "De standaardwachtwoorden zijn zeer eenvoudig om te achterhalen, aangezien het algemeen bekend is wat de verschillende PABX-merken als wachtwoord gebruiken", aldus Ray tegenover Sun Live.
In een periode van slechts twee dagen werd er via het gekraakte voicemailsysteem voor 17.000 euro aan gesprekken gerouteerd. Ray ontdekte de fraude pas na twee maanden. Inmiddels zijn alle voicemaildiensten van de centrale verwijderd. Op dit moment is de ondernemer nog in gesprek met zijn telecomprovider om te kijken wat er met de rekening kan worden gedaan, maar hij zou al zijn verteld dat hij voor de kosten verantwoordelijk is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.