image

OV-chipkaart vanaf 9 juli voor alle treinreizigers verplicht

maandag 30 juni 2014, 16:14 door Redactie, 41 reacties

Vanaf 9 juli kunnen treinreizigers niet meer met een papieren kaartje reizen, aangezien de OV-chipkaart dan verplicht wordt. Dat houdt in dat alle reizigers voor hun reis moeten inchecken en aan het einde van de reis moeten uitchecken. Dat melden de NS en Trans Link Systems, het bedrijf achter de chipkaart.

Treinreizigers die niet vaak reizen kunnen straks bij de kaartautomaat of balie voor een eenmalige chipkaart kiezen. De NS zegt dat er op 9 juli op de grotere stations medewerkers klaar zullen staan om mensen te helpen. Door de OV-chipkaart kunnen vervoerders zien op welk tijdstip en locatie reizigers in- en uitchecken, wat meer informatie over de reizigersstromen moet opleveren. Daarnaast moet de kaart ook de rol van portemonnee overnemen, door gebruikers er in de stationswinkels mee te laten betalen.

Reacties (41)
30-06-2014, 16:17 door Anoniem
Reizen via OV-chipkaart.... ok het lijkt erop dat ik niet veel keuze heb
Betalen in stationwinkerls met OV-chipkaart... geen denken aan
30-06-2014, 16:18 door Anoniem
Vaarwel OV. Het was fijn dat je er was, zolang je er was.
30-06-2014, 16:25 door Profeet
Daarnaast moet de kaart ook de rol van portemonnee overnemen, door gebruikers er in de stationswinkels mee te laten betalen.
Laat me raden, dan moet ik zeker ook €20 opladen om een snickers van €1 te kunnen kopen. Kansloos..,
30-06-2014, 16:43 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 30-06-2014, 16:46
[Verwijderd]
30-06-2014, 16:44 door Anoniem
Door Peter V.: Geen nood hoor: men studeert er nu al op om je bankpas (swipen) in te zetten, waardoor de OV-chipkaart overbodig wordt.
Die hebben ze zeker ook in "Anoniem"?
30-06-2014, 16:51 door johanw
Door Peter V.: Geen nood hoor: men studeert er nu al op om je bankpas (swipen) of App in te zetten, waardoor de OV-chipkaart over enkele jaren overbodig wordt.
http://webwereld.nl/development/81133-ov-chipkaart-op-termijn-vervangen-door-app
Dan kun je tenminste helemaal niet meer anoniem reizen.
30-06-2014, 16:57 door Anoniem
En hoeveel kost die eenkeergebruikskaart extra? Het is dus of dat extra betalen, of zeveneneenhalve euro extra betalen. Hoezo, "niet duurder"? En dan nog afgezien van alles wat onterecht afgeschreven is en vervolgens expres veel te duur en te moeilijk gemaakt om weer terug te eisen.

Het gare is dat eigenlijk alle vernieuwing op betaalgebied, waaronder "de nieuwe strippenkaart"*, netto een verslechtering van de dienstverlening tegen hogere kosten en gratisextra een aanslag op je privacy betekenen. "Vervangen" door je bankpas? In plaats van 20 euro krediet aanhouden een bankrekening (met maandelijkse kosten) en openen kan je die ook al niet meer zonder geldig legitimasiebewijs**. Het zijn verschillende dingen met verschillende randvoorwaarden die helemaal niets te maken hebben met waar het andere ding voor ontworpen is. En het eigen ding eigenlijk ook al niet meer, tenzij je de rekeninghouder als vast-wel-crimineel ziet... en de reiziger, naast generator van doorverkoopbare data, ook.

Nu weten we wat die overbetaalde sjef van de èn ès bedoelde met "de reiziger voorop stellen".

* Na 19 jaar in ontwikkeling van best wel een heleboel belastinggeld en nu alweer een paar jaar in gebruik is het nog steeds een zooitje op zoveel vlakken dat positieve kanten willen ontdekken hysterische inspanning vereist. Wellicht die 23 miljoen gelegaliseerde diefstal? Of de gezakte reizigersaantallen, zoals die 25% minder busreizigers in Zeeland?
** Waarom? Ik krijg geen geld, ik zet er geld op weg, dus waar is het legitimasiebewijs van de bank? Nou?
30-06-2014, 17:03 door Anoniem
En hoe neem ik dan iemand met korting mee op mijn reisproduct?
30-06-2014, 17:12 door Anoniem
Door Profeet:
Daarnaast moet de kaart ook de rol van portemonnee overnemen, door gebruikers er in de stationswinkels mee te laten betalen.
Laat me raden, dan moet ik zeker ook €20 opladen om een snickers van €1 te kunnen kopen. Kansloos..,

En dan niet vergeten uit te checken als je je reep op hebt. Anders kost ie €20
30-06-2014, 18:03 door Anoniem
Dus 8 juli voor het laatst met de trein. Simple as that...
30-06-2014, 18:06 door Anoniem
Door Profeet:
Daarnaast moet de kaart ook de rol van portemonnee overnemen, door gebruikers er in de stationswinkels mee te laten betalen.
Laat me raden, dan moet ik zeker ook €20 opladen om een snickers van €1 te kunnen kopen. Kansloos..,
Kansloos inderdaad. Je kan bijvoorbeeld niet even een paar losse euros in een apparaat werpen en die op je kaart terugzien, dat moet in "producten"* van vijf of tien euro. Ook als je dat per muntjes wil doen -- in die paar apparaten dat dat nog kan, en (nu nog net) wel een papieren kaartje van twee euro dertig kunnen produceren.

Je krijgt ook je resterende geld er niet vanaf, terwijl diezelfde apparaten ook (nu nog net) wel een paar losse muntjes terug kunnen geven.

Iets zegt me dat ze niet vanuit de reiziger gedacht hebben, laat staan zijn gemak, wensen, of wat dan ook. Het is allemaal ikke ikke ikke voor de bedrijven en je ziet dat in alle dingen weer terug, groot en klein, bijvoorbeeld het op allerlei verschillende manieren uitknijpen van de reiziger.

* Nog zo'n abjecte leugen. Het is geeneens een dienst, het is hooguit een optie op toekomstige dienstverlening. Zegge een vage belofte van geprivatiseerde ambtenaren: Alle ambtelijke zin tot werk en vergeven van de bureaucratische voorwaarden voor de volle commercieele prijs.
30-06-2014, 18:08 door Hans_US - Bijgewerkt: 30-06-2014, 18:15
Door Profeet:
Daarnaast moet de kaart ook de rol van portemonnee overnemen, door gebruikers er in de stationswinkels mee te laten betalen.
Laat me raden, dan moet ik zeker ook €20 opladen om een snickers van €1 te kunnen kopen. Kansloos..,

Nu moet je al 20 euro pinnen bij de automaat, betaal je 1 euro voor snickers en krijg je 19 euro terug in cash. ..... Het enige verschil is dat deze 20 euro tastbaar is. Wat veel mensen vergeten is dat een briefje van 20 euro zelf geen waarde heeft maar het serienummer erop wel.

Het minimale saldo voorkomt dat je moet wachten voor een betalings authorizatie van de bank. Deze 2 - 5 seconden per transactie kan voor lange wachtrijen zorgen bij gebruik in het OV.
De 20 euro is overigens bepaald door de maximale enkele reiskosten via het OV in Nederland te berekenen.

Geen nood hoor: men studeert er nu al op om je bankpas (swipen) of App in te zetten, waardoor de OV-chipkaart over enkele jaren overbodig wordt.
http://webwereld.nl/development/81133-ov-chipkaart-op-termijn-vervangen-door-app

Jammer dat in NL dit weer jaren gaat duren, net als de OV kaart. Een dergelijke oplossing is al jaren in gebruik in UK, US, Azië (Z-Korea, Japan, Singapore), met de nodige ervaringen. Men maakt liever dezelfde fouten (gemakkelijk hackbare beveiliging, fouten met invoering) dan een bestaande volwassen oplossing te implementeren.

Ik heb in Azië veel gebruik gemaakt van een NFC betalingsysteem. Dit werkt als de OV chipkaart/bankpas maar hierbij heb je de KEUZE of de kaart wel/niet verbonden is met een bankrekening. Ik heb een anonieme kaart gekocht bij de metro, opgeladen met geld (=flappen invoeren) en daarna met plezier gebruikt in OV, taxi, supermarkten etc.
Raak je de pas kwijt dan ben je je geld kwijt, net als echt papieren geld.

Met een anonieme NFC kaart ben je overigens niet anoniem, met je telefoon, vaste NFC kaart, vaste routes ben je altijd te achterhalen. Zie: http://www.wired.com/2013/03/anonymous-phone-location-data/

Voor mij (!) kan zo'n oplossing ingevoerd worden mits je de keuze hebt tussen wel/niet verbinden met een bankrekening nummer en het minimale bedrag niet boven de 20 euro komt.
30-06-2014, 18:09 door Hans_US - Bijgewerkt: 30-06-2014, 18:10
Door Anoniem: En hoe neem ik dan iemand met korting mee op mijn reisproduct?

Door met je OV pas naar de automaat te gaan en dan die korting te laden (aktiveren) op je kaart
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/samenreiskorting.html
30-06-2014, 19:22 door Anoniem
Door Hans_US:
Het minimale saldo voorkomt dat je moet wachten voor een betalings authorizatie van de bank. Deze 2 - 5 seconden per transactie kan voor lange wachtrijen zorgen bij gebruik in het OV.

Hoho nu sla je een stapje over! Dit minimale saldo voorkomt dat de NS ooit achter het net zullen vissen als er een
reiziger aan het eind van de reis niet voldoende saldo blijkt te hebben om de reis te betalen. Dit is dus niet gedaan
om tijd te sparen, het is gedaan omdat men het vertrouwen in de klant mist.

Waarom dat is, dat is volslagen onduidelijk. iemand die met te weinig saldo een lange reis aanvangt is gewoon zonder
geldig plaatsbewijs in de trein aanwezig, iets wat altijd al kon en waar gewoon bij constatering een boete op staat.
Het is dus helemaal niet nodig dat je je als reiziger van te voren garant stelt voor het maximale tarief. Als je met een
gewoon kaartje op stap gaat hoeft dat ook niet. Je koopt een kaartje tot station X en daar stap je uit. Blijf je toch zitten
dan ben je in overtreding. Simpel, daar is geen saldo van 20 euro voor nodig.

Als men de klant zou vertrouwen dan zou men gewoon het saldo negatief laten gaan bij een te lange reis, zodat bij
de volgende keer opladen dit verschil aangezuiverd wordt. Maar men vertrouwt de klant niet.
30-06-2014, 19:48 door Anoniem
Weer een onderdeeltje van ''Big Brother'' klaar.
30-06-2014, 21:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Hans_US:
Het minimale saldo voorkomt dat je moet wachten voor een betalings authorizatie van de bank. Deze 2 - 5 seconden per transactie kan voor lange wachtrijen zorgen bij gebruik in het OV.

Hoho nu sla je een stapje over! Dit minimale saldo voorkomt dat de NS ooit achter het net zullen vissen als er een
reiziger aan het eind van de reis niet voldoende saldo blijkt te hebben om de reis te betalen. Dit is dus niet gedaan
om tijd te sparen, het is gedaan omdat men het vertrouwen in de klant mist.

Waarom dat is, dat is volslagen onduidelijk. iemand die met te weinig saldo een lange reis aanvangt is gewoon zonder
geldig plaatsbewijs in de trein aanwezig, iets wat altijd al kon en waar gewoon bij constatering een boete op staat.
Het is dus helemaal niet nodig dat je je als reiziger van te voren garant stelt voor het maximale tarief. Als je met een
gewoon kaartje op stap gaat hoeft dat ook niet. Je koopt een kaartje tot station X en daar stap je uit. Blijf je toch zitten
dan ben je in overtreding. Simpel, daar is geen saldo van 20 euro voor nodig.

Als men de klant zou vertrouwen dan zou men gewoon het saldo negatief laten gaan bij een te lange reis, zodat bij
de volgende keer opladen dit verschil aangezuiverd wordt. Maar men vertrouwt de klant niet.

Het issue is niet dat men de klant niet vertrouwt, maar dat de klant een kaart met een negatief saldo ken 'vergeten'
of nooit meer terugkomt. Dan wordt het saldo dus nooit meer aangezuiverd. Net zoals bijsommige bedrijven, waar je
als bezoeker een kaart krijgt met (bv) 5 euro voor de lunch, dan laat je de hele afdeling eten van die kaart, en daarna
gooi je hem weg! Ja domme bezoeker ;-(
30-06-2014, 21:51 door Anoniem
En de volgende stap zijn de toegangspoortjes die moeten zorgen dat criminelen (die nooit een kaartje kopen) op hun vluchtroute ook de sigaar zijn, dat is het hele eieren eten achter die registratiedrang. En koop je een chipkaart aan de balie, dan kun je er gif op innemen dat het kaartje gekoppeld word aan een snapshot van je gezicht, zoals bij de flappentap van de bank al het geval is. En bij een stroomstoring (nog steeds geen backup in utrecht?, vast niet) ligt het hele OV natuurlijk plat. De IT regeldrift wordt nog eens de ondergang van onze beschaving; het is slechts wachten op een paar stevige zonnevlekken.
30-06-2014, 21:52 door Anoniem
Overigens kun je via internet nog een papieren kaartje kopen voor 0 euro extra ?
30-06-2014, 23:37 door Anoniem
Door Anoniem: Overigens kun je via internet nog een papieren kaartje kopen voor 0 euro extra ?
Hoe doe je dat met anoniem betalen over het internet?

Maar ik schat zo, over een paar dagen niet meer. Dan zal je een "papieren" chipkaart toegestuurd krijgen. Als je veel geluk hebt in een "neutrale envelop" zoals waar je zekere postorderartikelen in toegestuurd krijgt, maar dan weten ze nog steeds je huis te wonen (en de hele rest).
01-07-2014, 07:50 door Anoniem
Ben een paar jaar geleden al gestopt met het OV dus ik kan me er niet meer aan ergeren .
01-07-2014, 08:23 door Anoniem
"Weer een onderdeeltje van Big Brother klaar"

‘We beslissen iets. We brengen dat dan in en wachten enige tijd om te zien wat er gebeurt. Volgt er geen misbaar, breekt er geen opstand uit - de meesten begrijpen toch niet wat er is beslist - dan gaan we weer wat verder. Stapje voor stapje, totdat er geen terugkeer meer mogelijk is.’ – Jean Claude Juncker, Der Spiegel, 1999.
01-07-2014, 08:25 door SPlid - Bijgewerkt: 01-07-2014, 08:26
Wat misschien wel leuk is :

Als je tenminste van treinreizen houd voor de lol :

Je kunt op Den haag CS instappen op de trein naar Groningen , in Groningen zonder uit te checken (je zet je reis gewoon voort) naar den Haag HS reizen , en dat voor de kosten van een reisje HS<->CS. Voor de mensen die nu gaan roepen dat dit onzin is : Ik heb hiervan bewijs (ik heb dat namelijk bij de verantwoordelijke bedrijven nagevraagd per e-mail en zij hebben dit bevestigd) .

Dus voor mensen met kinderen die van treinreisjes houden, hier is je kans ;-)

Dus om met Cruijff te spreken , elke nadeel heb zijn voordeel ;-)
01-07-2014, 08:57 door Anoniem
Door SPlid:
Je kunt op Den haag CS instappen op de trein naar Groningen , in Groningen zonder uit te checken (je zet je reis gewoon voort) naar den Haag HS reizen , en dat voor de kosten van een reisje HS<->CS. Voor de mensen die nu gaan roepen dat dit onzin is : Ik heb hiervan bewijs (ik heb dat namelijk bij de verantwoordelijke bedrijven nagevraagd per e-mail en zij hebben dit bevestigd).
Totdat je een controleur tegenkomt en je mag uitleggen waarom je op CS ben ingecheckt en naar CS toe rijdt. Je zal toch echt een boete krijgen. Dus technisch gezien zal je verhaal kloppen, maar je komt er echt niet mee weg.

En voor de smoes "het werkt als je geen controleur tegenkomt": ja, check dan helemaal niet in, dan is het gratis.
01-07-2014, 09:00 door Anoniem
Door Anoniem: Overigens kun je via internet nog een papieren kaartje kopen voor 0 euro extra ?
Klopt. Het leuke hierbij is dat de conducteurs momenteel geen middelen hebben om de e-ticket te controleren. En nog niet alle stations zijn qua poortjes voorbereid op de e-ticket. Dus als je lekker tegen het systeem wil vechten, reis dan vooral met een e-ticket.
01-07-2014, 09:10 door Anoniem
Door SPlid:

Je kunt op Den haag CS instappen op de trein naar Groningen , in Groningen zonder uit te checken (je zet je reis gewoon voort) naar den Haag HS reizen , en dat voor de kosten van een reisje HS<->CS. Voor de mensen die nu gaan roepen dat dit onzin is : Ik heb hiervan bewijs (ik heb dat namelijk bij de verantwoordelijke bedrijven nagevraagd per e-mail en zij hebben dit bevestigd) .

Toch zal een conducteur wel vragen stellen als je van Groningen ri. Zwolle reist en in Den Haag bent ingecheckt. Je zal maar net een conducteur hebben die jou gewoon vervelend vindt...
01-07-2014, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Het issue is niet dat men de klant niet vertrouwt, maar dat de klant een kaart met een negatief saldo ken 'vergeten'
of nooit meer terugkomt.

Je spreekt jezelf hier tegen. Als je de klant vertrouwt dan ga je dat niet denken.
Men vertrouwt de klant niet en men heeft met het nieuwe systeem een kans gezien om dat in eigen voordeel te draaien.
Men vraagt de klant gewoon 27.50 te betalen voor een ritje naar het centrum, dan hoef je er niet op te vertrouwen dat hij
alleen naar het centrum gaat en niet naar Groningen.
Mij best hoor, maar mij zien ze niet meer in het OV. (al sinds dat op de bus de chipkaart verplicht werd trouwens)
01-07-2014, 10:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Overigens kun je via internet nog een papieren kaartje kopen voor 0 euro extra ?
Klopt. Het leuke hierbij is dat de conducteurs momenteel geen middelen hebben om de e-ticket te controleren. En nog niet alle stations zijn qua poortjes voorbereid op de e-ticket. Dus als je lekker tegen het systeem wil vechten, reis dan vooral met een e-ticket.

Op de NS e-ticket (die je zelf thuis uitprint) staat je naam en geboortedatum (leeftijd). Betalen kan bv met Ideal. Formeel moet je je identificeren met rijbewijs, paspoort of iets dergelijks als je je e-ticket toont aan de conducteur in de trein. In praktijk laat vrijwel elke conducteur dit zitten. De e-ticket bevat een QR code waarmee je een speciaal poortje naar het perron kan openen. Nadeel is natuurlijk gebrek aan privacy en geen toegang tot bus, tram of metro.
01-07-2014, 10:06 door zeevis
Ik denk nog steeds dat geld een wettig betaalmiddel is. Of ben ik ouderwets.
En met een wettig betaalmiddel moet men er overal mee kunnen betalen.
Of zie ik dat verkeerd.
01-07-2014, 10:34 door PietdeVries
Pfff... Wat een gemopper toch, net Statler en Waldorf?!?

De boeren aan het begin van de vorige eeuw mopperden ook zo op de stoomlocomotief - dat zou de koeien aan het schrikken maken en ze zure melk doen geven.

Straks gaan jullie roepen dat het kartonnen treinkaartje beter was dan het gele stripje van nu?
01-07-2014, 10:40 door Anoniem
Door zeevis: Ik denk nog steeds dat geld een wettig betaalmiddel is. Of ben ik ouderwets.
En met een wettig betaalmiddel moet men er overal mee kunnen betalen.
Of zie ik dat verkeerd.
Dat zie je al een tijdje verkeerd. Rotterdam mocht van de rechter bijvoorbeeld al parkeerpaaltjes neerzetten die alleen maar chipknip accepteren. Die had het dus niet zo erg op met privacy. En de NS is ook al een tijdje mensen bij loketten aan het wegpesten richting automaten, en dus pinnen, want er zijn er maar een paar die muntjes accepteren (minder dan een kwart op bv Utrecht CS) en helemaal geen enkele papiergeld.

Terwijl in Duitsland alle automaten muntjes aannemen en ongeveer de helft papiergeld. Heb er wel eens met veel gepiel* een onwaarschijnlijk goedkoop internationaal kaartje uit zo'n automaat getrokken en dat met wat versgetapte flappen betaald. Hier kun je zelfs niet altijd internationale kaartjes op het station van internationaal vertrek krijgen**. En papiergeld hebben ze institutioneel een broertje dood aan om hen sterk moverende maar mij verder volstrekt onduidelijke redenen. Waarom het in Duitsland wel kan en de NS het gewoon niet voorelkaar bokst? Ach, dat hebben we elders in de NS ook al wel gezien. Fyra, iemand?

NS en de klant centraal zetten? Als kip met de gouden eieren wellicht, anders niet. Vreten wat je voorgeschoteld krijgt en verder niet zeuren, dat zal je.

* Je kent die treingebonden kaartjes wel. Er waren iets van een week voor de reis nog net een-na-goedkoopste categorie ICE kaartjes met als catch een overstap van de ene ICE naar de andere, halverwege de reis. Zo'n constructie krijg je niet via de balie gedaan, of zelfs maar gevonden.
** Hengelo is een grensstation maar heeft geen internationale balie meer, en lang niet alles komt uit de automaat, dus krijg je het "advies" maar even op en neer naar Utrecht te gaan om je kaartjes te kopen. Letterlijk, ja.
01-07-2014, 11:09 door Anoniem
Wat te denken van het verplicht! aanhouden van een saldo van tenminste €7,- om uberhaupt te kunnen reizen met de trein?
In bankierstermen heet dat een "float" maken. Dat is vrij te beleggen door translink systems. Daar hoor ik niemand over.....

Dat hoort eruit. Oneigenlijk bankieren mag niet in Nederland. Punt.
01-07-2014, 12:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door SPlid:
Je kunt op Den haag CS instappen op de trein naar Groningen , in Groningen zonder uit te checken (je zet je reis gewoon voort) naar den Haag HS reizen , en dat voor de kosten van een reisje HS<->CS. Voor de mensen die nu gaan roepen dat dit onzin is : Ik heb hiervan bewijs (ik heb dat namelijk bij de verantwoordelijke bedrijven nagevraagd per e-mail en zij hebben dit bevestigd).
Totdat je een controleur tegenkomt en je mag uitleggen waarom je op CS ben ingecheckt en naar CS toe rijdt. Je zal toch echt een boete krijgen. Dus technisch gezien zal je verhaal kloppen, maar je komt er echt niet mee weg.

En voor de smoes "het werkt als je geen controleur tegenkomt": ja, check dan helemaal niet in, dan is het gratis.

Controleur kijkt alleen of je hebt ingechecked verder niks. Dus dit kan gewoon. Controleur heeft niks te maken met waar je hebt ingechecked en waar je heen gaat.
01-07-2014, 18:59 door Anoniem
Altijd een interessant onderwerp:
- Er zijn meer landen (of delen van landen) met een OV-chip achtig systeem, maar kan iemand mij de landen noemen waar behalve Nederland dit het enig systeem is?
- Inderdaad en terecht wijst men op het punt van bankbiljetten vaak niet geaccepteerd worden in automaten. Dat is in de ons omringende landen hoogst ongewoon.
- Ook het gechicaneer met loketten is redelijk uniek.
Het gevolg is dat het openbaar vervoer in Nederland bij mij toch wel een andere reputatie heeft dan over de landsgrenzen...
01-07-2014, 21:33 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd een interessant onderwerp:
- Er zijn meer landen (of delen van landen) met een OV-chip achtig systeem, maar kan iemand mij de landen noemen waar behalve Nederland dit het enig systeem is?

In Zuid Korea en Singapore is dit het enige systeem, maakt gebruik van NFC en wordt gebruikt in OV (metro, taxi) maar ook vaak in andere systemen (supermarkt, bioscoop).
In San Francisco (BART) maakt men gebruik van een oplossing die vergelijkbaar is met de huidige NL OV, namelijk een pas met daarop 20 USD voorgeladen, voor metro, muni en andere transport systemen.

In alle, voor mij bekende, oplossingen maakt men gebruik van een vooraf geladen oplossingen.


- Inderdaad en terecht wijst men op het punt van bankbiljetten vaak niet geaccepteerd worden in automaten. Dat is in de ons omringende landen hoogst ongewoon.
- Ook het gechicaneer met loketten is redelijk uniek.
Het gevolg is dat het openbaar vervoer in Nederland bij mij toch wel een andere reputatie heeft dan over de landsgrenzen...

In sommige opzichten heeft het gebruik van PIN het gebruik van bankbiljetten weggedrongen. Hierbij moet wel gezegd worden dat PIN (debit) een NL oplossing is en in het buitenland men veel vaker gebruik maakt van creditcards.

In NL is het helaas zo dat men (winkeliers) liever PIN heeft dan echt geld ivm risico's.
01-07-2014, 22:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Altijd een interessant onderwerp:
- Er zijn meer landen (of delen van landen) met een OV-chip achtig systeem, maar kan iemand mij de landen noemen waar behalve Nederland dit het enig systeem is?
Ik denk niet dat dit de juiste vraag is. Ik denk namelijk dat we ons moeten afvragen of we dat hier willen, en zo ja of de implementatie die TLS levert goed genoeg is voor alles wat we ermee willen doen, tegen een acceptabele prijs.

Nu is mij nooit wat gevraagd, maar gezien dat gewoon voor deze ene rit betalen met wat muntjes zonder moeilijkdoenerij en extra kosten nog steeds prima kan zolang je het maar wil zie ik niet waarom een tent die zelf verklaart de reiziger voorop te willen stellen zoiets klantvriendelijks niet zou willen. Te risicovol? Niet voor mij. Te moeilijk? Niet voor mij.

Ik denk ook dat wat TLS levert te ranzig, te incapabel, te onflexibel, en te duur -- te beginnen bij die 23 miljoen per jaar gelegaliseerde diefstal maar daar houdt het bij lange na niet mee op -- is om lang aan te willen houden. Het had al jaren en jaren terug afgeschoten en dan eventueel van de grond af herstart moeten worden, maar is door allerlei onfrisse figuren via allerlei onfrisse wegen en met allerlei onfrisse maniertjes tegen de klippen op in stand gehouden. En daar verdienen zekere onfrisse figuren inderdaad een boel geld mee, maar dus wel over de rug van de reiziger.

In NL is het helaas zo dat men (winkeliers) liever PIN heeft dan echt geld ivm risico's.
De risicos, voor wie? Voor de ondernemer. Dus schuift'ie (ander) risico, bijvoorbeeld skimmen maar er zijn er meer, op de klant af. En dan denk ik, ja wie was hier nou ookalweer de ondernemer?
02-07-2014, 12:20 door Anoniem
Even een reactie op wat misverstanden met geld:

Wat veel mensen vergeten is dat een briefje van 20 euro zelf geen waarde heeft maar het serienummer erop wel.
Het biljet heeft de waarde, heet serienummer is alleen dat. Ga maar eens met een beschadigd biljet naar de bank. Ze controleren de echtheidskenmerken en vergoeden afhankelijk van het ingeleverde gedeelte van het biljet, ook zonder serienummer(s)

Rotterdam mocht van de rechter bijvoorbeeld al parkeerpaaltjes neerzetten die alleen maar chipknip accepteren.
In de nederlandse wet is een uitzondering gemaakt voor het betalen van belastingen. Aangezien de meeste gemeentes parkeerbelasting heffen, kan dit. Maar ze moeten die machines snel vervangen, i.v.m. het einde van de chipknip
02-07-2014, 12:26 door Anoniem
Door SPlid: Wat misschien wel leuk is :

Als je tenminste van treinreizen houd voor de lol :

Je kunt op Den haag CS instappen op de trein naar Groningen , in Groningen zonder uit te checken (je zet je reis gewoon voort) naar den Haag HS reizen , en dat voor de kosten van een reisje HS<->CS. Voor de mensen die nu gaan roepen dat dit onzin is : Ik heb hiervan bewijs (ik heb dat namelijk bij de verantwoordelijke bedrijven nagevraagd per e-mail en zij hebben dit bevestigd) .

Dus voor mensen met kinderen die van treinreisjes houden, hier is je kans ;-)

Dus om met Cruijff te spreken , elke nadeel heb zijn voordeel ;-)
Je hebt dus ook bij de verantwoordelijke bedrijven nagevraagd of hun controleurs hier geen stokje voor zullen steken?

Als dit zo is, op zich interessant om je nog af te vragen hoe lang het duurt voor je incheck verloopt; zou een goedkoop retourtje maken als je ergens voor korte tijd heen moet
02-07-2014, 14:50 door SPlid
Door Anoniem:
Door SPlid:

Je kunt op Den haag CS instappen op de trein naar Groningen , in Groningen zonder uit te checken (je zet je reis gewoon voort) naar den Haag HS reizen , en dat voor de kosten van een reisje HS<->CS. Voor de mensen die nu gaan roepen dat dit onzin is : Ik heb hiervan bewijs (ik heb dat namelijk bij de verantwoordelijke bedrijven nagevraagd per e-mail en zij hebben dit bevestigd) .

Toch zal een conducteur wel vragen stellen als je van Groningen ri. Zwolle reist en in Den Haag bent ingecheckt. Je zal maar net een conducteur hebben die jou gewoon vervelend vindt...

Om hier ook maar even op te reageren, ik heb van de organiserende instantie (translink ? ) een brief waarin staat dat mijn weergave van de feiten correct is en dus niet verboden om van Den Haag CS naar den Haag HS te reizen of vice versie via Groningen . Dus ja ik zal wel de brief meenemen , en als de conducteur mij toch een boete wil geven , dit document als bewijsvoering gebruiken in de rechtzaak . Wat van groot belang is dus bij overstappende retour trein het station niet te verlaten en niet in-of uit te checken maar dat hoeft ook niet omdat ik gewoon mijn reis voortzet . Even goed kijken trouwens ik reis niet van CS naar CS maar van CS naar HS ......
02-07-2014, 14:52 door SPlid
Door Anoniem:
Door SPlid: Wat misschien wel leuk is :

Als je tenminste van treinreizen houd voor de lol :

Je kunt op Den haag CS instappen op de trein naar Groningen , in Groningen zonder uit te checken (je zet je reis gewoon voort) naar den Haag HS reizen , en dat voor de kosten van een reisje HS<->CS. Voor de mensen die nu gaan roepen dat dit onzin is : Ik heb hiervan bewijs (ik heb dat namelijk bij de verantwoordelijke bedrijven nagevraagd per e-mail en zij hebben dit bevestigd) .

Dus voor mensen met kinderen die van treinreisjes houden, hier is je kans ;-)

Dus om met Cruijff te spreken , elke nadeel heb zijn voordeel ;-)
Je hebt dus ook bij de verantwoordelijke bedrijven nagevraagd of hun controleurs hier geen stokje voor zullen steken?

Als dit zo is, op zich interessant om je nog af te vragen hoe lang het duurt voor je incheck verloopt; zou een goedkoop retourtje maken als je ergens voor korte tijd heen moet
Ja ik heb dat bij de verantwoordelijk bedrijven nagevraagd en ik heb de mail bewaard !
04-07-2014, 10:00 door Anoniem
Kewl. Je betaalt EN je bent het product.
07-07-2014, 15:30 door Anoniem
Dit is dus het einde van het dagje uit met de trein mbv het Boekenweek geschenk........ Wacht !! Met het Boekenweekgeschenk op je E-reader kan je wel inchecken ?......;-).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.