image

Grote obstakels voor anoniem internetmeldpunt

woensdag 2 juli 2014, 15:16 door Redactie, 6 reacties

Het is een zeer lastige opgave om een anoniem internetmeldpunt te starten waarbij de anonimiteit van de melders wordt gegarandeerd. Dat laten onderzoekers van het Privacy & Identity Lab weten. Ze onderzochten de technische, juridische en organisatorische mogelijkheden van een anoniem meldpunt.

De onafhankelijke Stichting M. exploiteert sinds 2002 de meldlijn ‘Meld Misdaad Anoniem’, waar mensen anoniem via de telefoon informatie over misdrijven kunnen geven. De onderzoekers wilden kijken of een dergelijk meldpunt ook op internet is te realiseren. Daarnaast werd onderzocht wat de mogelijke voor- en nadelen van melden via internet zijn voor de hoeveelheid en kwaliteit van de meldingen.

Anonimiteit

Volgens de onderzoekers is er vanuit een technisch perspectief een duidelijk verschil tussen een internetmeldpunt en een telefonisch meldpunt. Ze merken op dat het vanwege het open karakter van het internet lastig is om de communicatie tussen melder en meldpunt anoniem te maken. Anonimimiseringssoftware zoals Tor kan hier in theorie tegen beschermen maar zou in de praktijk te complex zijn om voor de gemiddelde gebruiker te adviseren.

"Dat betekent dat de anonimiteit van de melder niet voldoende gegarandeerd kan worden. Daarnaast zal een gemiddelde gebruiker ongewild sporen achterlaten, en is ook de vernietiging van gegevens aan de kant van het meldpunt een punt van zorg", zo staat in het onderzoeksrapport. Van de verschillende oplossingsrichtingen waar de onderzoekers aan dachten zou een web-gebaseerde chat-toepassing of een smartphone-app nog het meest aan de gestelde eisen voldoen.

"Maar ook hier is de technische complexiteit hoog en is, zoals hierboven al gezegd, de garantie van anonimiteit sub-optimaal." De onderzoekers concluderen dat gezien de combinatie van technische, juridische en organisatorische mogelijkheden en obstakels voor de anonimiteit van meldingen via internet vooral de technische inrichting van een meldpunt dat de anonimiteit van de melder afdoende kan beschermen een uitdaging is.

Reacties (6)
02-07-2014, 15:36 door Anoniem
Het gaat er toch niet om of de melder anoniem blijft t.o.v. het meldpunt? Dat is nu met telefoon ook al niet zo. Er is altijd
na te gaan wie er gebeld heeft op tijdstip X.
Het gaat er om dat het meldpunt garandeert dat het de identiteit van de melder niet doorgeeft aan de opsporingsinstanties,
zodat die niet de fout kunnen maken deze weer door te geven aan mogelijke daders (wat vaak gebeurt).
Als het meldpunt geen melder-identificerende gegevens in de melding doorgeeft naar de opsporingsinstanties, dan is dat
voor elkaar. Dat moet toch wel kunnen?
02-07-2014, 15:43 door Anoniem
Tails?
02-07-2014, 15:52 door Anoniem
Volgens de onderzoekers is er vanuit een technisch perspectief een duidelijk verschil tussen een internetmeldpunt en een telefonisch meldpunt. Ze merken op dat het vanwege het open karakter van het internet lastig is om de communicatie tussen melder en meldpunt anoniem te maken.

Dat verschil is er hooguit te opzichte van een vaste telefoonlijn.
Alles wat er mobiel wordt gebeld wordt continue uit de ether gevist.
Bellen alle melders naar betreffend meldpunt over een vaste lijn? Ga daar maar niet vanuit, er wordt vooral mobiel gebeld en daarmee is er weinig verschil.

Anonimimiseringssoftware zoals Tor kan hier in theorie tegen beschermen maar zou in de praktijk te complex zijn om voor de gemiddelde gebruiker te adviseren.

Tor browser downloaden, installeren, browser starten, website bezoeken en gegevens intypen. Website ontwerp niet teveel volstoppen met javascripts.

Denkbaarder is dat de opdrachtgever, het Ministerie van Veiligheid en Justitie, bezwaren zou kunnen hebben tegen teveel inburgering van de Tor browser.
Wanneer burgers gewend raken aan deze browser zal men deze voor meer dagelijks gebruik gaan inzetten, internet monitoring wordt met gebruik van een dergelijke browser oplossing bemoeilijkt.

Blijf maar mobiel bellen, echte anonimiteit is vermoedelijk niet gewenst.
02-07-2014, 16:02 door SynC
Uhm, adviseer ze om via een web proxy te werken? HMA, KPROXY, etc.
02-07-2014, 16:39 door Anoniem
Bellen naar de anonieme bellijn is ook niet anoniem gebleken. De beste wijze waarop dit gedaan kan worden is de meldingssoftware zo aanpassen dat er geen logging plaatsvindt. Dan is het natuurlijk altijd mogelijk om het verkeer af te tappen, maar dat is ook bij de anonieme telefoonlijn mogelijk.

Peter
02-07-2014, 17:08 door Anoniem
Uhm, drop een mailtje via anonymouse of iets dergelijks ???


Geen registratie, geen logs, geen juridische interventie vanuit Nederland mogelijk.
Het kost geen drol om zoiets zelf op te zetten op een Zweedse server (of zoiets), waarbij je dus kunt GARANDEREN dat e.e.a. in anonimiteit kan gebeuren. Maar nee... Ik zie vooralsnog het probleem niet!

Behalve het probleem dat een veel te duur betaalde adviseur een app adviseert voor op de smart-phone om anoniem te blijven natuurlijk. En dat figuur heeft vervolgens het gore lef om zich onderzoeker te noemen...

Triest weer dit.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.