Naast overheid en bedrijfsleven spelen ook burgers een belangrijk rol bij de aanpak van identiteitsfraude, zo stelt minister Plasterk van Binnenlandse Zaken, die tevens twee nieuwe in ontwikkeling zijnde online toepassingen heeft aangekondigd om ID-fraude tegen te gaan.
Plasterk stuurde een brief naar de Tweede Kamer over de aanpak van identiteitsfraude vanuit de overheid. Naast maatregelen van uit zowel de publieke als private sector laat Plasterk weten dat burgers een belangrijke rol in de aanpak van identiteitsfraude hebben. Het gaat om zowel het voorkomen van identiteitsfraude met hun eigen gegevens, als het signaleren van identiteitsfraude en het aandragen van mogelijke oplossingen.
Zo werd er in april een antifraude 'hackathon' georganiseerd, waarbij nieuwe ideeën voor de bestrijding van ID-fraude bij de overheid werden aangereikt. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verhogen van transparantie over het gebruik van gegevens, om het benutten van de ‘wisdom of the crowd’ bij het signaleren van fraude en het ontwikkelen van maatregelen, en om het voorzien van digitale kopieën van identiteitsdocumenten van een watermerk met doel en datum van de kopie. Met een aantal van deze concepten zullen pilots worden uitgevoerd, zo laat de minister weten.
Een ander onderdeel van de aanpak bestaat uit het ontwikkelen van verschillende applicaties. Op 12 juni lanceerde de overheid de applicatie DutchID, waarmee de echtheidskenmerken van de nieuwe Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten voor het grote publiek, private instellingen, overheden en eerstelijns controleurs zijn te controleren. Deze app maakt op eenvoudige wijze duidelijk waarop mensen moeten letten bij het controleren van de echtheid van identiteitsbewijzen.
In aanvulling hierop wordt 'CheckID' ontwikkeld: een online voorziening waarmee iedereen overal ter wereld kan verifiëren of Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten als vermist of gestolen staan geregistreerd. Tegelijkertijd wordt StopID ontwikkeld: een online voorziening waarmee vermiste of gestolen paspoorten en identiteitskaarten direct kunnen worden geblokkeerd.
Voor mensen die geen gebruik maken van internet voor dit soort zaken wordt er op verzoek van de Kamer onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om via één telefoonnummer alle gestolen of vermiste bankpassen, creditcards en identiteitsdocumenten te blokkeren. Volgens Plasterk is voor de preventie van identiteitsfraude van belang dat mensen zelf goed weten hoe zij geregistreerd zijn en wanneer en voor welke doelen hun gegevens worden gebruikt.
"Daarom wordt voortdurend gewerkt aan de ontwikkeling van mijnoverheid.nl, de persoonlijke website voor overheidszaken, waar mensen inzage hebben in bepaalde gegevens die over hen in de BRP zijn vastgelegd. In het kader van het tegengaan van identiteitsfraude wordt kritisch gekeken naar welke persoonsgegevens zichtbaar zijn in MijnOverheid", zo laat de minister weten.
Wat betreft de aanpak van ID-fraude door de overheid richt die zich volgens Plasterk, gezien de snelheid van de ontwikkelingen op dit gebied, zowel aan de kant van de bedreiging als de kant van de bestrijding, op dit moment vooral op het verder bevorderen van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen en op het veilig gebruiken van ID-documenten en DigiD als centrale voorzieningen.
Daarnaast staan er voor dit jaar nog drie samenwerkingsprojecten gepland die zich ook op de bestrijding van ID-fraude richten en inzetten op het monitoren van identiteitsfraude, het ontwikkelen van barrièremodellen tegen deze vorm van fraude en het bundelen van communicatie-initiatieven, zoals bewustwordingscampagnes en fraude-alerts. Later dit jaar zal Plasterk wederom een voortgangsrapportage over de stand van zaken uitbrengen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.