Burgers hebben gisteren tijdens de onbereikbaarheid van DigiD weer inlogcodes en andere persoonlijke informatie naar het reclamebureau Digi-D in Waalwijk gestuurd, zo laat het bedrijf via Twitter weten. "Vandaag weer topdrukte met inlogcodes die NIET voor ons bestemd zijn! Voor uw veiligheid", aldus het bedrijf, dat speciaal de website zuinigopuwdigid.nl opende om burgers te waarschuwen.
DigiD was gisteren onbereikbaar wegens de uitrol van beveiligingsupdates voor Ruby on Rails, het platform voor de authenticatiedienst van de overheid. Burgers konden hierdoor geen aanvragen bij allerlei overheidsinstanties indienen. "Oooh #storing bij #DigiD ! Mensen neem ajb hierover geen contact met ons op! Wij zijn een reclamebureau en kunnen u niet verder helpen!", aldus Digi-D, dat de bui al zag hangen.
Dagelijks zouden burgers via het contactformulier op de website aanvragen insturen, compleet met persoonlijke gegevens, BSN, gebruikersnaam en wachtwoord. Binnenlandse Zaken zou al zeven jaar van de naamsverwarring op de hoogte zijn.
Ondanks verschillende gesprekken zijn de vermeldingen in telefoongidsen en op diverse websites van Ministeries, Tweede Kamer en gemeentes nog steeds niet gecorrigeerd.
Mailbox
Volgens de website Zuinigopuwdigid.nl zijn er inmiddels meer dan 13.127 inlogcodes en privacygegevens van Nederlandse burgers binnengekomen. Tegenover Webwereld laat directeur André Elings weten dat de mailbox elke dag vol zit met zowel de eigen klantgegevens als gegevens van de overheidsportal.
Het reclamebureau parkeert de gegevens. "We hebben onze klantgegevens nodig en we zouden er een dagtaak aan hebben om het allemaal goed te scheiden" Elings stelt dat de systemen van het bureau waarschijnlijk minder beveiligd zijn dan de DigiD-systemen van de overheid.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.