Nederlandse banken waarschuwen voor oplichters die zich voordoen als helpdeskmedewerkers van Microsoft of andere bekende softwareleveranciers en als uiteindelijk doel hebben om te frauderen met internetbankieren. De scam begint met mensen die worden gebeld vanwege zogenaamde pc-problemen.
De oplichters proberen vervolgens om gebruikers hun computer via internet open te laten stellen, bijvoorbeeld door het downloaden van een bepaald programma. Dit zou zogenaamd nodig zijn om de computer beter te beveiligen of om een storing op te lossen. Volgens de banken zal de oplichter zodra die toegang tot de computer heeft malware installeren waarmee bijvoorbeeld al het internetverkeer van en naar de computer kan worden afgetapt.
Om voor deze 'dienstverlening' te betalen of om iets te testen, vraagt de oplichter vervolgens om via internetbankieren een overboeking te doen. Tijdens het internetbankieren probeert de oplichter met behulp van de malware de transactie te onderscheppen en te manipuleren. Daarbij kan bijvoorbeeld het bedrag en het rekeningnummer van de begunstigde ongemerkt worden gewijzigd. De banken zouden steeds meer meldingen over dit soort pogingen tot telefoonfraude bij internetbankieren ontvangen.
Betaalvereniging Nederland waarschuwt dan ook dat Microsoft en andere betrouwbare ICT-bedrijven nooit ongevraagd en onaangekondigd telefonisch contact met mensen opnemen om toegang tot de computer te vragen. "Als ze wel bellen, op afspraak en in het kader van een eerder afgesloten onderhoudsovereenkomst, zullen ze u zeker niet vragen om via internetbankieren een betaling te verrichten", aldus de organisatie.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.