Het is nu ook mogelijk voor mensen die voor 1994 naar het buitenland zijn vertrokken om een DigiD aan te vragen, zo heeft de waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren laten weten. Het aanvragen van DigiD door mensen in het buitenland was één van de vier meest voorkomende problemen.
De Nationale ombudsman publiceerde vorig jaar het rapport 'De burger gaat digitaal' en verscheen in het televisieprogramma Tros Radar. Daarop ontving de Nationale ombudsman veel signalen over DigiD. Bij het merendeel van de overheidsinstanties is digitale toegang alleen mogelijk wanneer de burger over een DigiD beschikt. Niet alle burgers hebben echter een DigiD en burgers die geen DigiD hebben kunnen daardoor hun zaken met de overheid maar moeizaam regelen.
Naast DigiD voor mensen in het buitenland bleek ook het gebruik van DigiD Machtigen door curatoren en bewindvoerders, het gebruik van DigiD na overlijden en het aanvragen van DigiD voor burgers zonder vaste woon- of verblijfplaats een probleem. De vier problemen werden aan Logius voorgelegd, de overheidsinstantie die DigiD beheert en ontwikkelt.
Logius herkende de problemen en heeft voor mensen die voor 1 oktober 1994 uit Nederland zijn vertrokken een oplossing gevonden. Deze mensen kunnen zich nu inschrijven in het Register Niet-Ingezetenen en zo een BSN en DigiD krijgen. Voor de andere drie problemen is nog geen oplossing. Met name de dak- en thuislozen kunnen daardoor tegen meer problemen aanlopen, zo stelt de Nationale ombudsman.
Hij benadrukt dat toegang tot de overheid voor iedereen mogelijk moet zijn. Op dit moment is het overheidsbeleid ook dat diensten, bijvoorbeeld het aanvragen van een uitkering, niet alleen digitaal aangeboden mogen worden. De praktijk wijst echter uit dat veel instanties burgers zoveel mogelijk de digitale weg wijzen en dat het moeilijk kan zijn om op een andere manier toegang te krijgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.