image

Internetoplichters dreigen met valse KPN-factuur

vrijdag 25 juli 2014, 15:08 door Redactie, 19 reacties

Internetgebruikers zijn gewaarschuwd voor dreigmails die rondgaan en stellen dat er beslag op de rekening van de ontvanger wordt gelegd tenzij er een openstaande rekening wordt betaald. De e-mails hebben onder andere als onderwerp "Betaal uw factuur binnen 3 dagen!" en "KPN - Factuurnummer".

In het bericht wordt gesteld dat er meerdere malen is gevraagd om de rekening te betalen, maar er geen reactie is ontvangen. "Indien we het volledige bedrag niet binnen de door ons gestelde termijn van u op onze manier ontvangen, dan zien wij ons genoodzaakt de vordering uit handen te geven aan onze gerechtsdeurwaarders. Een incassobureau kan geen beslag leggen op uw goederen, maar een deurwaarder kan dit wel", aldus de e-mail.

Om het openstaande bedrag van 50 euro te voldoen wordt ontvangers gevraagd om met een Ukash of 3V voucher te betalen. Dit zijn codes die bijvoorbeeld bij tankstations en tabakswinkels kunnen worden gekocht. Gebruikers moeten vervolgens de vouchercode op de website invullen waar in de e-mail naar wordt verwezen.

Vorige week waarschuwde KPN internetgebruikers voor mogelijk een soortgelijke e-mail. "Er gaat momenteel een phishing mail rond. Onderwerp "probleem met uw internet rekening". We raden aan deze direct te verwijderen", zo liet KPN Webcare toen via Twitter weten. Een aantal weken geleden werd de naam van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) voor bijna identieke dreigmails gebruikt.

Image

Reacties (19)
25-07-2014, 15:10 door Anoniem
Naar welk web adres verwijst de link in de email ?
25-07-2014, 15:22 door Anoniem
Grammatisch goed geschreven voor een valse factuur
25-07-2014, 15:29 door Anoniem
Opmerkelijk veel van deze mails komen uit bij een website bij '2fh.co'.

Ga je naar de top van de site (dus alleen de website, zonder pad daar binnen), dan krijg je een kort bericht in goed Nederlands dat de site nog in ontwikkeling is. Onder dat bericht heb ik tot nu toe twee verschillende namen gezien.
25-07-2014, 15:44 door Cornelius
En toch kan ik me nog steeds niet voorstellen dat er mensen zijn die in zo'n slechte scam trappen. Hoewel ik ze nog slechter heb gezien.
25-07-2014, 16:36 door Wim ten Brink
Helaas zijn er mensen die er best in willen trappen. Meestal zijn dat mensen die het toch al minder breed hebben en regelmatig dergelijke dreigbrieven ontvangen die dan wel legaal zijn. Als je iedere maand wel 1 of 2 echte dreigbrieven krijgt met incasso-bureaus en deurwaarders dan valt dit ook niet goed op.
Ik ken dus iemand die er bijna in was getrapt. Als deze criminelen gewoon een bankrekening-nummer hadden opgegeven dan was ze er ook echt in getrapt. Gelukkig snapte ze de instructies niet van hoe ze zo'n prepaid-kaart moest kopen en activeren dus vroeg ze hulp. Aan mij. En ik had gelukkig meteen door hoe nep het uiteindelijk was, maar dat was haar niet eens opgevallen.
Het ging in dat geval om een nepboete wegens te hard rijden. En ja, een paar echte boetes had ze via de post al enkele malen gehad en nu opeens per email. Mensen schakelen dan over op automatische handelingen. En dan gaat het mis.
-
Besef ook dat deze criminelen zich op grote aantallen slachtoffers richten. Als 1% ervan gelooft dat het echt is en 1% daarvan besluit ook daadwerkelijk te betalen dan hebben die criminelen met 1 miljoen slachtoffers toch al snel 100 slachtoffers geld afhandig gemaakt. Met 50 tot 200 euro per keer is dat snel verdiend...
25-07-2014, 19:20 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-07-2014, 20:10 door Argot
Door Krakatau:
Door Anoniem: Grammatisch goed geschreven voor een valse factuur

Dat wel maar de wijze van betalen die wordt gesuggereerd zou toch een belletje moeten laten rinkelen...

Mee eens.
En als je je administratie een beetje op orde houdt, weet je exact welke rekeningen gaan komen en welke bedragen nog open staan. Oplichters hoeven bij mij niet met die flauwekul aan te komen.
25-07-2014, 20:14 door Briolet
Door Wim ten Brink: Helaas zijn er mensen die er best in willen trappen. .....Als je iedere maand wel 1 of 2 echte dreigbrieven krijgt met incasso-bureaus en deurwaarders dan valt dit ook niet goed op....

Als je elke maand 1 of 2 echte binnenkrijgt, dan hoor je volgens mij bij de groep mensen die deze dingen toch al niet betaalt. Die valse zullen ze ook negeren dus is er voor deze groep ook niets aan de hand.
25-07-2014, 23:43 door Anoniem
@Briolet

De meeste mensen die proberen hun rekening te betalen zullen zeker de neiging hebben te betalen. Aanmaningen zijn voor veel mensen erg overtuigend.

En ook mensen die wel keurig betalen ontvangen aanmaningen. Bijvoorbeeld van incassoburo's die zomaar aannemen dat hun klant een vordering heeft terwijl het tegendeel bewezen is. Bijvoorbeeld intrum justitia. Dat is een oplichtersbende kan ik uit eigen ervaring melden. Ze doen precies wat scammers ook doen: liegen en bedriegen.
25-07-2014, 23:54 door Anoniem
Ze blijven klungelen met lidwoorden voor zelfstandige naamwoorden: 'het volgende manier' in plaats van 'de volgende manier.
Beklagenswaardige prutsers zijn het! Als ze de moeite nemen fatsoenlijk Nederlands te leren hoeven ze zich niet te bedienen van malafide praktijken om de dagelijkse boterham belegd te krijgen. Oh, wat veracht ik dat geteisem met het IQ van een mestkever toch!
Ramen open a.u.b.!
28-07-2014, 09:36 door Anoniem
Door Krakatau:
Door Anoniem: Grammatisch goed geschreven voor een valse factuur

Dat wel maar de wijze van betalen die wordt gesuggereerd zou toch een belletje moeten laten rinkelen...
Klopt maar vergeleken met andere scam mails is deze in redelijk goed nederlands geschreven ook al is de betaalmethode bij voorbaat verdacht.
15-10-2014, 17:41 door Anoniem
Ik kreeg net ook zo'n mail over de overschrijving van mijn internet bundel.
schrok er best van want heb telfort en mijn bundel stopt zodra hij op is
Ook werd ik verzocht 53 Euro te betalen via 3v.
Groetjes danielle
08-11-2014, 21:21 door Anoniem
net een mail binnen met de aanmaning van KPN, van de week al twee keer met de aanmaning van telfort, ziet er inderdaad akelig echt uit, jammer alleen dat ik een andersoortig abonnement heb, en inderdaad betalen via een voucher is onzin, doen de providers niet.
maar ik kan me voorstellen dat als je niet goed thuis bent in de materie dat je er met open ogen intrapt
doorsturen de mails naar de providers helpt, kunnen zij op zoek naar de spammers en ze aanpakken, aldus telfort op de website
16-03-2015, 11:25 door Anoniem
Ze zijn weer bezig.....
Nepfacturen uit naam van KPN met een bijlage wat een executable is.
PAS op: gooi de mail weg.
23-06-2015, 09:40 door Anoniem
Hihi, wij wonen niet eens in Nederland en krijg een mailtje om een KPN rekening te betalen. Dacht het niet.
19-09-2015, 12:35 door Anoniem
ja ik kreeg ook een rare sms. of ik maar even 63euro wil betalen
de betrefende sms heeft een hoog spruitjes gehalten,
Ik heb een i mail naar kpn gestuurd.
02-01-2016, 13:39 door Anoniem
Debiteurennummer: 58651252

Automatische incasso mislukt


Geachte heer/mevrouw,


U ontvangt deze e-mail omdat uit onze administratie gebleken is dat het door u te betalen bedrag voor
de geleverde KPN diensten niet automatisch van uw rekening kan worden ge?ncasseerd. Wij
verzoeken u vriendelijk het openstaande bedrag van 129,42 euro alsnog aan ons over te maken.
Mochten wij uw betaling niet binnen de door ons gestelde termijn van u ontvangen, zal uw KPN aansluiting op non/actief worden gesteld en zal de vordering als incasso behandeld worden.
De daarbij behorende kosten komen geheel voor u rekening. Wij zijn dan genoodzaakt onze vordering uit handen te geven aan Bos Incasso.
Door onderstaande stappen te volgen kunt u dit bedrag eenvoudig voldoen.

Vraag uw betaalgegevens op


Als u niet zelf betaalt, dan kunt u deze e-mail doorsturen naar de persoon of instantie die het
openstaande bedrag dient te betalen. Wij verzoeken u dit bedrag binnen 24 uur te betalen om verdere blokkades en verhogingen te voorkomen.


Met vriendelijke groet,


Bob Mols
Directeur Klantenservice KPN
13-01-2016, 19:38 door Anoniem
Nu deze gekregen

Geachte heer/mevrouw,

In de bijlage ontvangt u de factuur van uw Internetdiensten.
Bedrag en specificaties
Deze maand is uw factuur in totaal € 76,50. De specificaties van de factuur vindt u in de bijlage.

Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice


N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden


met bijlage factuur00446500086210.zip
29-11-2016, 13:36 door Anoniem
Deze rekening kreeg vandaag per mail. Ik vertrouw deze rekening niet, het bedrag klopt zo bij zo al niet!

Geachte heer/mevrouw,77a913efc140cc48
Deze maand is uw factuur in totaal € 365,27. De specificaties van de factuur vindt u in de bijlage.77a913efc140cc48
Downloaden Factuur77a913efc140cc48
Overzicht van al uw facturen in MijnKPN
77a913efc140cc48
Wilt u een overzicht van al uw facturen of uw persoonlijke instellingen bekijken? Klik dan hier om naar MijnKPN te gaan. Dit is uw persoonlijke en beveiligde KPN omgeving.
Uitleg van uw factuur
77a913efc140cc48
Klik hier voor uitleg over uw factuur.77a913efc140cc48
Veelgestelde vragen
Hebt u nog vragen over uw factuur en de betaling ervan, kijk dan op kpn.com/factuur. Hier vindt u informatie over veelgestelde vragen zoals: de opbouw van de factuur, de betalingsmogelijkheden, de factuur online bekijken en hoe u wijzigingen doorgeeft.
Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice
N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden.77a913efc140cc48
Kent u KPN Compleet al? Hoe meer u combineert, hoe meer voordelen u krijgt. Kijk voor meer informatie op kpn.com/krijgmeer77a913efc140cc48
KvK Den Haag nr. 2358701, NL009292056B01
Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.
www.avast.com
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.