Het afgelopen jaar hebben zo'n 9.000 Nederlanders een klacht ingediend over telefoonoplichters die zich als Microsoftmedewerker voordoen. Dat meldt de Fraudehelpdesk (FHD). In 2011 ging het nog om ruim 2.000 meldingen die bij de organisatie binnenkwamen. De oplichters bellen mensen en stellen dat er een probleem met de computer is. Vervolgens moet er worden betaald om het probleem op te lossen.
Een andere vorm van fraude die vorig jaar flink toenam was de zogeheten vacaturefraude. Op verscheidene, grote vacaturesites op internet proberen criminelen werklozen met lucratief thuiswerk te verleiden. In werkelijkheid moeten de slachtoffers hun eigen bankrekening ter beschikking stellen, waarmee vervolgens grote winsten uit criminele activiteiten worden witgewassen en naar rekeningen in het buitenland worden doorgesluisd.
Zonder het zelf te weten, maken deze werklozen zich medeplichtig aan strafbare feiten. In 2012 ontving de Fraudehelpdesk 814 meldingen tegen 178 in 2011. Hiermee is deze fraudevorm de snelst in omvang stijgende oplichtingstruc.
Schaamte
Een wat ‘onschuldiger’ variant is het aanbieden van online sollicitatiecursussen met garantie op een baan na afloop. De werkzoekende betaalt 50 euro en krijgt daarvoor een digitaal vragenformulier, maar meer ook niet.
De FHD gaat ervan uit dat het aantal binnengekomen meldingen slechts het topje van de ijsberg vertegenwoordigt. Veel slachtoffers durven zich uit schaamte niet bekend te maken. Het geld verdwijnt volgens de FHD veelal naar bankrekeningen in Oost-Europa.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.