Een coalitie van Europese en Amerikaanse consumentengroepen heeft een brief naar Amerikaanse en Ierse toezichthouders gestuurd waarin ze oproepen om het plan van Facebook, om het surfgedrag van gebruikers op te slaan en zo gerichte advertenties te kunnen tonen, te stoppen.
De brief is afkomstig van het Trans Atlantic Consumer Dialogue (TACD) en volgt op de plannen die Facebook vorige maand aankondigde. Het sociale netwerk is van plan om gebruikers via cookies en pixeltags ook op andere websites te volgen. Op deze manier kan het surfgedrag van de gebruiker en zijn voorkeuren worden vastgelegd, waardoor Facebook meer gerichte advertenties kan laten zien.
Het TACD roept toezichthouders op om de plannen van Facebook te stoppen en te bepalen of het aan Amerikaanse en Europese wetgeving voldoet. Daarbij wijst het TACD ook naar eerdere uitspraken van Facebook dat het gebruikers niet over het web volgt. De recente ontwikkelingen staan haaks op die uitspraken, terwijl gebruikers mogelijk nog steeds denken dat Facebook hen niet volgt.
"De dataverzameling van Facebook bestaat uit een nauwe relatie tussen Facebook, advertentiepartners, datahandelaren en verschillende marketingapplicatiediensten. De omvang van dit complexe dataverzamelingsnetwerk is niet direct duidelijk voor consumenten. Sterker nog, gebruikers moeten door verschillende delen van de Facebookwebsite heen klikken om veel van de bestaande Facebookpartners te achterhalen", aldus het TACD.
Daarnaast zouden de ontwikkelingen volgens de coalitie mogelijk in strijd zijn met afspraken die de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) eerder met Facebook vanwege privacyovertredingen maakte. Het TACD hoopt dan ook dat de toezichthouders actie ondernemen zodat Facebook de beslissing terugdraait en dat het publieke verantwoording voortaan zal afleggen om er zo zeker van te zijn dat het zich aan bestaande privacyregels houdt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.