Veertien bedrijven en veertien personen die zich als medewerker van Microsoft en andere computerbedrijven voordeden en mensen thuis belden dat ze problemen met hun computer hadden, hebben in de Verenigde Staten een boete van bij elkaar 5,1 miljoen dollar gekregen.
Bij de telefoonscams worden mensen thuis gebeld door iemand die zich voordoet als een werknemer van Microsoft en stelt dat er problemen met de computer zijn of dat er malware op het systeem actief is. Vervolgens stellen de scammers dat ze de malware kunnen verwijderen, waarvoor het slachtoffer toegang tot zijn computer moet verlenen en uiteindelijk ook moet betalen. Tienduizenden consumenten zouden op deze manier zijn opgelicht.
De scammers kochten ook advertenties bij Google die verschenen als consumenten het nummer van de helpdesk van hun computerleverancier zochten. Nadat de consumenten het nummer in de advertentie belden werden ze te woord gestaan door telemarketeers die beweerden partners van bedrijven als Microsoft, Dell, McAfee en Symantec te zijn. Wederom moesten gedupeerden betalen voor niet geleverde diensten.
De Amerikaanse toezichthouder FTC beschuldigde de personen en bedrijven van het overtreden van de FTC Act, die oneerlijke en misleidende commerciële activiteiten verbiedt. In vijf van de gevallen werden de gedaagden ook aangeklaagd wegens het overtreden van regels voor telemarketing en het illegaal bellen van telefoonnummers die op een Bel-me-niet Register stonden.
De scammers opereerden volgens de FTC voornamelijk vanuit India en hadden het op Engelssprekende consumenten in de Verenigde Staten en andere landen voorzien. Vorig jaar sloten vier van de aangeklaagde scammers al een schikking met de Amerikaanse toezichthouder. De nu genomen beslissing van het Amerikaanse gerechtshof geldt voor de overige gedaagden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.