Na Facebook heeft ook datingsite OkCupid bekend dat het met gebruikers heeft geëxperimenteerd. Zo werden er tijdens de experimenten foto's of teksten van profielen verwijderd. Ook kregen mensen te zien dat ze een 90% match met de andere persoon hadden, terwijl dit in werkelijkheid 30% was.
"Als we mensen vertellen dat ze een goede match zijn, gedragen ze zich alsof ze het ook zijn. Ook al zouden ze niet voor elkaar geschikt zijn", laat oprichter Christian Rudder in een blogposting weten. Bij één van de experimenten werden de foto's niet getoond. Dit zorgde ervoor dat mensen 44% vaker op een eerste bericht reageerden. De gesprekken gingen daarnaast dieper en er werden eerder contactgegevens uitgewisseld.
Toen de foto's weer werden ingeschakeld bleken de gesprekken die door 2200 mensen "blind" waren begonnen opeens massaal te verdwijnen. "Het was alsof we het licht 's avonds in de bar hadden aangedaan", aldus Rudder. Hij benadrukt dat de experimenten werden uitgevoerd om de werking en functionaliteit van de website te verbeteren.
Daarnaast zouden Facebook en OkCupid geen uitzonderingen zijn. "Als je internet gebruikt, ben je op elk gegeven moment het onderwerp van honderden experimenten, op elke site. Zo werken websites", aldus de OkCupid-oprichter. Rudder trekt dan ook het boetekleed niet aan, in tegenstelling tot Facebook, dat excuses maakte omdat het een geheim psychologisch onderzoek onder 689.000 gebruikers uitvoerde, waarbij de nieuwsfeeds van deze gebruikers werden gemanipuleerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.