De Fraudhelpdesk heeft dit jaar ruim 1200 klachten over IBAN-phishingmails ontvangen. De phishingmails, die de afgelopen periode veelvuldig werden verstuurd, waarschuwen ontvangers voor de overstap op IBAN en dat de ontvanger gratis een IBAN-betaalpas moet aanvragen.
De link waar dit zogenaamd kan worden gedaan wijst naar een phishingsite. De phishingsite vraagt om naam, adresgegevens, geboortedatum, rekeningnummer en vervaldatum. Zodra gebruikers de gegevens invullen krijgen ze een pagina te zien die stelt dat de aanvraag succesvol is ontvangen en de nieuwe betaalpas binnen drie tot vijf werkdagen wordt afgeleverd.
Een woordvoerder van de Fraudehelpdesk laat tegenover de NOS weten dat de 1200 klachten nog maar het topje van de ijsberg zijn. "Mensen verwijderen dit soort mails vaak zonder het aan ons te melden, of ze stellen vragen bij hun bank." Of en hoeveel mensen er in de phishingmails zijn getrapt is onbekend. De Fraudehelpdesk is nog niet door gedupeerden benaderd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.