Het Britse Information Commissioner’s Office (ICO), dat toeziet op de databescherming, waarschuwt advocaten en notarissen om persoonlijke informatie goed te beveiligen en dan met name papieren documenten en dossiers. Het advies volgt op verschillende datalekken bij advocaten en notarissen.
De afgelopen drie maanden werden er 15 incidenten bij de ICO gemeld. Daar komt bij dat advocaten en notarissen vaak zeer gevoelige informatie verwerken. Ook hebben deze partijen vaak grote hoeveelheden gegevens bij zich als ze van of naar de rechtbank gaan. Gegevens die mogelijk ook thuis worden opgeslagen, wat het risico op een data-incident vergroot.
"Het aantal lekken dat door advocaten en notarissen wordt gemeld lijkt misschien niet hoog, maar gegeven de gevoelige informatie die ze verwerken en het feit dat het vaak op papier staat in plaats van dat het op een bepaald manier versleuteld is, is dit aantal verontrustend", zegt Information Commissioner Christopher Graham. Door nu alarm te slaan hoopt hij de problemen in een vroeg stadium te kunnen oppakken.
Graham geeft de beroepsgroep dan ook verschillende tips. Zo wordt aangeraden om papieren documenten veilig op te bergen en ze niet in de auto te laten liggen. Ook wordt het gebruik van dataminimalisatietechnieken geadviseerd, zodat alleen de meest essentiële informatie wordt meegenomen. Indien mogelijk doen advocaten er verstandig aan om persoonlijke informatie op een versleutelde USB-stick of draagbaar apparaat op te slaan en moeten ze informatie alleen bewaren zolang dit nodig is. Verder moeten weggegooide computers of andere apparaten grondig worden gewist.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.