Wie het slachtoffer van phishing of skimming wordt loopt een steeds groter risico om zelf voor de schade op te draaien. Dat stelt de Consumentenbond. Vanaf januari 2013 hebben verschillende banken hun regels aangescherpt en zijn minder coulant bij mogelijke phishing of pinpasfraude. Wie de regels van de banken niet stipt opvolgt, kan te maken krijgen met lagere, of helemaal geen schadevergoeding.
"Slachtoffers van phishing of skimming krijgen niet alleen moeilijker hun geld terug, ze krijgen ook nog eens de schuld in de schoenen geschoven. De Rabobank bijvoorbeeld stelt dat phishing per definitie betekent dat klanten beveilingscodes hebben weggegeven aan derden", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond:
In deze gevallen hoeven slachtoffers in principe niet op een vergoeding te rekenen. "Hoe strenger de eisen, des te makkelijker het wordt om een klant te verwijten dat hij zich niet aan die regels heeft gehouden, en grof nalatig is", gaat Combée verder.
Eisen
Sommige eisen in de productvoorwaarden vindt de Consumentenbond te streng om in de praktijk uitvoerbaar te zijn. Zo verplichten banken hun klanten om minstens één keer per dag te controleren of ze hun betaalpassen nog hebben en die te verbergen voor huisgenoten en familieleden.
Ook moeten consumenten elke week hun afschrijvingen controleren en mogen ze hun pincode nergens opschrijven, ook niet in versleutelde vorm.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.