Ah, een externe 3.5" harddisk dus met een externe voeding. Er is een kansje dat de voeding kapot is en niet de harddisk.
Wat ik overigens bedoelde is gegevens van de harddisk
zelf, niet van de Lacie doos eromheen. Clubs als Lacie laten hun spullen vaak in oost Azie assembleren met producten die op dat moment goedkoop en voorradig zijn. Welk mer en type HDD er in zit kan van dag tot dag verschillen.
Mijn computer liep vast toen de harde schijf erin zat daarna deed die niks meer.
Windows kan zeer slecht tegen harde schijven die niet meer reageren, dat Windows vast loopt (of lijkt te lopen) in zo'n geval is normaal. Meestal zul je in de Systeem evenlogs een reeks foutmeldingen vinden omstreeks het tijdstip (maar daar heb je niet zoveel aan, ze vertellen je zelden wat de oorzaak is).
Maar als ik het zo lees ben ik bang dat ik toch echt alles kwijt ben.
Nb eigenlijk is dit forum niet bedoeld voor defecte harddisks, maar voor security issues (en dat is dit niet).
Door Anoniem: 10.000+ Euro is overdreven. Ik heb in het verleden meerdere recoveries (defecte controllers, motortjes, etc) laten uitvoeren en ben nooit meer dan 2500 euro kwijt geweest. Dat was dan ook het meest extreme geval. Vaak doet zo'n bedrijf eerst vrijblijvend een analyse, welke vaak ook nog gratis is. Daarna dan krijg je een prijsopgave. Ik liet dit meestal door Ontrack doen, prima service! Maar er zijn ook verschillende bedrijfjes in Nederland die dit een stuk goedkoper kunnen uitvoeren. Misschien dat andere mensen op dit forum daar ervaring mee hebben.. ?
IDD zijn er verschillende bedrijven in NL (en daarbuiten) die dit voor je kunnen doen, en prijzen kunnen behoorlijk uiteen lopen.
Als de HDD zelf open moet (bijv. omdat 1 van de koppen beschadigd is) dan kan het op vooraad hebben van tools en/of onderdelen voor die specifieke drive al van invloed zijn op de prijs (en op de doorlooptijd). Gaat het om een drive met "slechte reputatie" dan is de kans aanzienlijk dat de grote jongens (zoals Kroll Ontrack) daar een hapklare oplossing voor hebben en de kosten meevallen. Zodra een gespcialiseerde medewerker (vooral bij werkzaamheden in een clean room) er veel tijd aan kwijt is ben je al gauw bakken geld kwijt.
Mijn tips bij een "defecte harddisk" met daarop onmisbare bestanden zonder backups.
In het algemeen geldt dat
hoe minder er met de "defecte" HDD gedaan wordt, hoe groter de kans is dat bestanden daarop door een professionele organisatie kunnen worden gered. Echt alles wat je doet kan averrechts werken, en in veel gevallen zal dat ook gebeuren. Het is stom om zo'n schijf op een Windows PC aan te sluiten, omdat Windows al snel naar de drive zal schrijven - en dat wil je zeker niet. "Rescue tools" die onder Windows draaien zijn wat mij betreft snake oil (Haarlemmerolie): ze doen vaak meer kwaad dan goed. Dit geldt zeker als de HDD fysieke schade heeft opgelopen (waterschade, val van grote hoogte, roet, extreme termperaturen door brand). Slaan met een hamer en in de vriezer gooien helpen niet (integendeeel) bij een beschadigd filesysteem - dat soms ook de oorzaak van veel ellende kan zijn.
Bij ontoegankelijke data op een gegevensdrager waar geen backup van bestaat kun je 3 categoriën onderscheiden:
(1) De data is zo belangrijk dat de eigenaar duizenden Euro's over heeft voor redding;
(2) De data is onmisbaar maar de eigenaar heeft er niet meer voor (over) dan de prijs van een nieuwe HDD;
(3) Alles tussen (1) en (2).
Aangezien je die nieuwe HDD sowieso nodig hebt om eventueel "geredde" data ergens te kunnen laten, is dat wel het minimum bedrag dat je kwijt bent. In de praktijk zullen de meeste gevallen in categorie 2 belanden.
Als eerste is het dan zaak, om met zo min mogelijk impact op de HDD, vast te stellen wat er aan de hand is. Als dit zonder die HDD kan, super. Check Windows logfiles vanaf wanneer er aan harddisks gerelateerde foutmeldingen in staan. Als de gebruiker, vóór het definitief "kapotgaan" al regelmatig last had van "hangers" of "vertragingen" kan dit een aanwijzing zijn dat een HDD bad blocks aan het ontwikkelen was (genoemde symptomen treden helaas ook door allerlei andere oorzaken op).
Inspecteer de printplaat onder de harddisk grondig. Ik heb ooit een Maxtor 80GB "gerepareerd" door een printplaat te wisselen nadat ik had gezien dat een relatief dikke diode daarop veel te heet geworden was (kleurafwijkingen op elektronicacomponenten constateren is soms wel een ervaringskwestie).
Moet de HDD toch "aan", bereid dat dan voor, houd de "aan-tijd" zo kort mogelijk, en verzamel dan zoveel mogelijk gegevens.
Om te beginnen zou ik de HDD op een losse voeding aansluiten, zoals bijv. bij
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/976534/Conrad-USB-30-IDESATA-converter-kabel geleverd wordt (zelf heb ik recentelijk een Logilink AU009 bij reichelt.nl gekocht om m'n oude USB2 setje te vervangen: die is goedkoper dan Conrad echter bij Reichelt betaal je boven €25 ook verzendkosten - en genoemd product is momenteel uitverkocht). Voor zover ik zie staat hier:
http://www.informatique.nl/?M=ART&G=055 nog geen USB3 spul, wel USB2 (voor de voeding maakt dat niet uit).
Heb je niet zo'n voeding, dan kun je de HDD los naast een geopende PC op een verhoging leggen, en op alleen de voedingsspanning aansluiten (persoonlijk zou ik niet met notebooks gaan klooien). Ontkoppel de in de PC gemonteerde harddisks zodat je de PC op elk moment kunt uitzetten zonder een besturingssysteem in paniek te brengen. Zorg dat het omgevingsgeluid minimaal is, leg je oor op de HDD en zet de PC aan, of zet de eerdergenoemde externe voeding aan.
Spint de disk op? Hoor je de bekende "zoek" geluiden tijdens initialisatie? Als de drive niet gaat draaien, er relatief hard gerikketik klinkt, of als het zoeken steeds herhaald wordt, heb je een serieus probleem dat je meestal niet zelf zult kunnen oplossen. Zet de PC/voeding dan zo snel mogelijk weer uit.
Als de "platters" (de schijven in de HDD = Hard Disk Drive) niet gaan draaien terwijl de HDD op een betrouwbare voeding is aangesloten, dan kan het de moeite lonen op zoek te gaan naar een identieke HDD en de printplaten te wisselen. Of dit nog goed gaat met TB-grootte HDD's weet ik niet, en
of dit werkt zou ook best merk/type afhankelijk kunnen zijn. Lukt het niet om een identieke printplaat te vinden (let ook op "Rev" nummers die daarop geprint staan), of heeft het omwisselen geen resultaat opgeleverd, dan zit er niks andes op dan de HDD aan een Data Rescue Service aan te bieden. Aan de andere kant hoeft dit niet erg te zijn, integendeel: het feit dat de platters niet meer draaien betekent hoogstwaarschijnlijk dat alle data erop nog intact is! Zoek een no-cure-no-pay bedrijf en laat in elk geval eerst een prijsopgave doen.
Als de harddisk "normaal klinkt" en blijft klinken is er meer hoop.
Ik zou de HDD dan op een PC (zonder andere harddisks) aansluiten - zowel voeding als datakabel, en DOS booten vanaf een USB stick. Echter voordat het zover is moet je door de BIOS heen. Zorg dat je scherm vooraf is "opgewarmd" d.w.z. beeld geeft zodra de eerste BIOS meldingen verschijnen (ik heb zelf in m'n knutselhok een mooie HP 24" staan maar die start langzamer op dan menige beeldbuis).
Belangrijk is om vast te stellen
of de HDD door de BIOS herkend wordt, en zo ja, met welke gegevens. Sommige defecte harddisks geven wel gegevens af maar die slaan nergens op. De reden hiervoor is dat er op de printplaat onder de HDD feitelijk ook een computer zit die een "besturingssysteem" (firmware) nodig heeft. Als gebruiker merk je daar normaal gesproken helemaak niks van. Punt is dat bij moderne harddisks er een stukje opstartcode in flashgeheugen op de print aanwezig is, maar de rest van de firmware vanaf de schijf geladen wordt direct naar het aansluiten van de voedingsspanning. Tevens zal de firmware dan tabellen inlezen met bijv. verstopte bad blocks en gereserveerde vervanggebieden. Als het de opstartcode van de firmware
niet lukt om de feitelijke firmware en tabellen vanaf de schijf te lezen, zal de schijf niet door de BIOS herkend worden, of de schijf zal de BIOS onzin voorspiegelen. Nb. genoemde firmware en tabellen staan in sectoren op de HDD die met normale middelen ontoegankelijk zijn vanuit een PC.
Dus, wordt de HDD niet of verkeerd herkend door de BIOS, dan lukt het kennelijk niet om de firmware vanaf schijf te lezen. Dit is helaas een relatief veel voorkomend probleem. Je kunt hier zelf NIETS aan doen, je zult ermee naar een data rescue bedrijf moeten. Nb hoe langer je de drive aangesloten houdt, hoe groter de schade kan worden. Als de schade namelijk ontstaan is door een "head crash", d.w.z. een kop heeft een schijf geraakt, zullen er vaak kleine metaal (-oxide) deeltjes in de schijf gaan rondzwerven die weer tussen koppen en schijven terecht kunnen komen - met steeds grotere schade als gevolg. Afblijven dus in zo'n situatie!
Wordt de schijf gewoon herkend door de BIOS, dan is er veel meer hoop: pas dan beginnen de omstandigheden te ontstaan waarin je zelf wat kunt doen. Ik zou dan DOS booten en 1 van m'n zelfgeschreven tools draaien, namelijk waarmee ik de HDD zo snel als mogelijk een oppervlakte scan laat doen (middels een ATA commando "lees N sectors intern, ik hoef de inhoud niet, maar vertel me wel even of het gelukt is"). Daarbij wordt er dus maar weinig informatie uitgewisseld tussen de PC en de HDD, en worden eventuele bad blocks snel gevonden.
In plaats van mijn eigen universele tooltje (dat ik niet weggeef) kun je het beste op de site van de fabrikant software downloaden die ditzelfde doet. Alle fabrikanten bieden dergelijke software aan.
Het voert tever om uit te leggen hoe je vervolgens problemen aanpakt. Kern van de zaak is dat je, als je de drive ooit nog ter redding aan wilt bieden aan een professioneel bedrijf, er zo min mogelijk aan gepield moet (laten) hebben. De meeste bedrijven rekenen trouwens toeslagen als ze merken dat dit is gebeurd.
Als je de drive hebt opengeschroefd (en er, onvermijdelijk, stof in terecht is gekomen en wellicht kop-armen zijn verbogen en/of vingerafdrukken op de platters te vinden zijn), neem dan maar een extra zak geld + een paar dozen taart mee en zet ezelsoren op je kop voor je aanbelt.