De Belgische banken zijn een nieuwe campagne gestart om internetgebruikers voor phishing te waarschuwen, met de slogan "Als je twijfelt kan je beter stoppen." Driekwart van alle fraude die met internetbankieren in België plaatsvindt wordt door phishing veroorzaakt. De rest door malware.
De banken en Febelfin, de overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector, wijzen naar de phishingmails die rondgaan. "Het enige wat u volgens het bericht moet doen, is klikken op een link en enkele gegevens zoals uw telefoonnummer en bankkaartnummer doorgeven. Het lijkt een kleine moeite maar misschien twijfelt u wel... Wanneer u zo’n bericht onder ogen krijgt, geldt er maar één boodschap: als u twijfelt, kunt u beter stoppen", zo laat Febelfin weten.
Volgens de organisatie is het waarschuwen van burgers en bedrijven over de gevaren van phishing en het op peil houden van de waakzaamheid een belangrijke prioriteit voor de financiële sector. De vorige campagnes van Febelfin hebben het nodige effect gehad. Tijdens de eerste zes maanden van 2014 bleef het aantal fraudegevallen beperkt tot 183. Geëxtrapoleerd naar het volledige jaar 2014 betekent dit een daling van bijna 80%.
De nieuwe campagne is de opvolger van de Amazing Mindreader campagne (september 2012) en de See how easily freaks can take over your life campagne (juni 2013). De Amazing Mindreader campagne werd onder meer bekroond tijdens het Festival van Cannes, de European Excellence Awards, de MIXX Awards en de CCB Awards. Op YouTube werden de campagnes respectievelijk meer dan 11 miljoen en 700.000 keer bekeken. Ook de nieuwe campagne is van een video voorzien.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.