Ongeveer een kwart van de Nederlandse consumenten zou aan mobiel bankieren doen en gebruikt de mobiel bankieren app minimaal één keer per week, zo claimt de Nederlandsche Bank (DNB). Volgens DNB biedt mobiel bankieren een balans tussen gebruiksgemak en veiligheid.
"Net als bij het internetbankieren via de pc, moeten banken bij mobiel bankieren een afweging maken tussen gebruiksvriendelijkheid voor de klant en de veiligheid van de geboden dienst. Bij internetbankieren via de pc is er behalve de inloggegevens een extra verificatie met een bankpaslezer nodig. Dit als extra waarborg om misbruik door derden te beperken."
Bij bankieren via de mobiele telefoon of tablet zou een extra verificatie met een bankpaslezer weinig gebruiksvriendelijk zijn, zo stelt DNB. "De toegevoegde waarde van mobiel bankieren is immers dat het eenvoudig, overal en altijd gebruikt kan worden. Het is een aanvullende dienst die door banken wordt aangeboden en zich vooral richt op het controleren van het saldo en het overboeken van kleine bedragen. De functionaliteit van de mobiele app is dan ook beperkt, in tegenstelling tot van internetbankieren via een pc."
Een extra beperking die uit veiligheidsoverwegingen aan mobiel bankieren wordt gesteld is dat er lagere limieten gelden voor overboekingen. Een andere maatregel is de begrenzing van de tegenrekeningen waarnaar kan worden overgeboekt. Bij mobiel bankieren is het bij de meeste banken alleen mogelijk om een overboeking te doen naar een rekening waar in de afgelopen periode eerder al naar is overgeboekt.
Uit het onderzoek van DNB zou meer dan 65% van de respondenten mobiel bankieren voldoende veilig tot zeer veilig vinden. De Nederlandsche Bank verwacht echter dat criminelen zich ook op mobiel bankieren zullen gaan richten. Daarbij hebben naast banken ook consumenten een eigen verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te blijven gaan met de mobiel bankieren app, aldus DNB. "Net als bij pinnen dat doorgaans ook op openbare plekken gebeurt, moet ook bij mobiel bankieren worden opgelet dat niemand meekijkt."
Consumenten moeten daarnaast ook een gestolen tablet of smartphone met bank app bij de bank melden. DNB stelt dat banken verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de app. "Ook van hen wordt blijvende waakzaamheid verwacht." DNB wijst daarbij naar de plannen van veel banken om de mogelijkheden van mobiel bankieren uit te breiden. "Hierbij is het zaak om het evenwicht tussen gebruiksvriendelijkheid en veiligheid goed te blijven bewaken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.