Een Amerikaanse fabrikant van draagbare fitness-trackingapparatuur ontkent dat het gegevens van gebruikers doorspeelt aan adverteerders. De reactie van Fitbit volgt op uitlatingen van de Amerikaanse Senator Charles Schumer dat fitness-trackingapparatuur in een "potentiële privacynachtmerrie" is.
De fabrikanten van de draagbare apparatuur, zoals slimme armbanden die het slaapritme of het aantal stappen per dag bijhouden, zouden de gegevens namelijk aan adverteerders kunnen verkopen. Schumer had dan ook opgeroepen tot wetgeving die voorkomt dat gebruikersgegevens worden doorgespeeld. Daarop besloot Fitbit vrijdag het privacybeleid te herzien, hoewel Fitbit-directeur en medeoprichter James Park liet weten dat de werkwijze van het bedrijf niet veranderd is.
"Het is altijd ons beleid geweest om gebruikersgegevens niet te verkopen", aldus Park tegenover Bloomberg. "We hebben nooit persoonlijke data verkocht en we delen geen persoonlijke data, tenzij een gebruiker dit toestaat of onder de beperkte uitzonderingen zoals beschreven in ons privacybeleid." Het gaat dan bijvoorbeeld om gegevens met betrekking tot het verwerken van creditcardbetalingen.
Volgens Schumer is er nog geen wetgeving die voorkomt dat andere fabrikanten van dit soort apparatuur de data wel doorspelen. Hij roept deze bedrijven dan ook op om het voorbeeld van Fitbit te volgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.