Net zoals leidingwater goed genoeg is voor het koken van een pan spaghetti, is een gratis virusscanner goed genoeg voor het beschermen van computers, zo stelt William Taylor van beveiligingsbedrijf RSA. Hij adviseert bedrijven dan ook om te stoppen met het betalen voor anti-virussoftware.
Taylor vergelijkt het met de flessen water in de supermarkt en het water dat uit de kraan komt. Vorig jaar ging er in de markt voor flessenwater wereldwijd 117 miljard dollar om. In bijna elk huishouden is leidingwater echter gratis. "Ik begrijp dat er een psychologisch aspect is; zelfs ik denk dat flessenwater anders smaakt, maar het is de vraag hoeveel het echt waard is?"
Dezelfde situatie speelt volgens Taylor in de markt voor anti-viruspakketten. "Ondanks het feit dat de meeste anti-virusoplossingen vergelijkbaar zijn in dat ze slechts een bepaald percentage van de dreigingen herkennen, blijven organisaties in de duurdere oplossingen investeren, die nog steeds niet alles op de computer detecteren."
Bedrijven moeten wel een of andere vorm anti-virus gebruiken, maar Taylor vraagt zich af of bedrijven echt hetzelfde moeten betalen als ze vorig jaar deden voor een technologie die mogelijk minder effectief is geworden. "Wie betaalt er hetzelfde of kijkt niet naar alternatieven als iets minder effectief wordt?
Volgens Taylor zijn virusscanners geen belangrijke technologie meer, maar vergelijkbaar met leidingwater, waarbij gratis goed genoeg is. "Ik zeg niet dat bedrijven de deur moeten open laten, maar weet wel dat de meeste mensen inmiddels de sleutel ervan hebben. Stop dan ook niet met het gebruik van anti-virus, maar stop met het betalen ervoor."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.