Microsoft is een nieuwe campagne tegen Google gestart waarbij het stelt dat de zoekgigant de e-mail van gebruikers leest. "Denk je dat Google je privacy respecteert? Denk dan nog eens goed na", aldus de inleidende tekst op Scroogled.com. Volgens Microsoft bekijkt Google elke e-mail die Gmail-gebruikers ontvangen of versturen om betaalde advertenties te kunnen tonen.
"En er is geen manier om deze schending van je privacy te stoppen. Outlook.com is anders, we gaan niet door je e-mail heen om advertenties te verkopen." Vervolgens hebben bezoekers van Scroogled.com de keus om Outlook.com te proberen of een petitie te tekenen waarin Google wordt opgeroepen om het analyseren van persoonlijke e-mails om advertenties te verkopen te stoppen.
Consument
Uit onderzoek dat GfK Roper in opdracht van Microsoft onder Amerikaanse consumenten uitvoerde, bleek dat 70% niet wist dat grote e-mailaanbieders regelmatig de e-mails van gebruikers lezen om advertenties te verkopen. Iets wat 88% van de consumenten afkeurt zodra ze hier van weten.
Microsoft zegt dat de nieuwe campagne bedoeld is om consumenten over de werkwijze van Google voor te lichten en te laten zien dat Outlook.com de privacy van gebruikers wel respecteert.
"Google gaat zelfs door de e-mails van niet-Gmail-gebruikers heen om advertentie-inkomsten te genereren. Google gaat door alle e-mailberichten van elke provider heen, en verkoopt advertenties op basis van de inhoud van die berichten, iets wat volgens bijna 90% van de Amerikanen moet stoppen", aldus Microsoft.
Privacy
"Outlook.com vindt dat je privacy niet te koop is", zegt Microsoft's Stefan Weitz. "We vinden dat mensen een keuze en de controle over hun persoonlijke e-mailberichten moeten hebben, of ze nu bankgegevens of foto's met hun familie delen, of hun medische gegevens bespreken."
Weitz benadrukt dat Outlook.com een maildienst is die de privacy van gebruikers voorop stelt. "Je laat het postkantoor ook niet je post bekijken, dus waarom zou je dit Google wel laten doen?"
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.