Door Lupo: Mijn houding is dat ik graag mensen help en informeer wat belangrijk is en wat echt nodig is. Meestal zitten daar handelingen aan vast zoals voor ze ff update uitleggen en wat programma's installeren die het voor ze automatiseren.
Ik zelf vindt namelijk dus in deze situatie erg jammer dat mensen niks met me informatie doen dat ze gaan handelen.
Me vraag is dus ook hoe ik zelf dit beter kan aanpakken? Hebben jullie manier om mensen bewust te maken? Ik weet dat ik niet iedereen kan helpen, maar toch...
In mijn (lange) ervaring zitten maar heel weinig mensen te wachten op onze -goedbedoelde- adviezen.
Mannen zijn vaak veel te trots (rijden liever een half uur rond dan iemand de weg vragen, ik ken mezelf;) en zien het vaak als een teken van onkunde als een ander hen gaat adviseren over veiliger werken. Vrouwen zijn vaak meer geïnteresseerd maar geven al snel aan dat ze het allemaal veel te lastig vinden, waarom moet je meer doen dan een virusscanner draaien?
Afhankelijk van de doelgroep kan het aardig zijn om eens te demonstreren wat blackhats allemaal kunnen uitvreten. Laat bijv. zien hoe simpel het is om namens iemand anders een mail te sturen (wel eerst toestemming vragen aan de afzender die je spooft). Bijv. kapen van LAN of WLAN verbindingen kan ook indrukwekkend zijn. Maar je audience moet er wel voor in the mood zijn natuurlijk.
Verder zit er niets anders op dat mensen te laten weten dat als ze er aan toe zijn, je ze best wilt helpen. Vaak is dat nadat ze een serieus beveiligingsincident hebben meegemaakt. Kwestie van een balans zoeken tussen willen helpen en je schouders ophalen. Het is niet anders...