De gemeente Amsterdam is een proef gestart waarbij inwoners van de stad voortaan digitaal een aanvraag kunnen doen voor een overzicht van het gebruik van hun persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) door organisaties en instanties die daarmee moeten werken.
Ook het overzicht ontvangen zij digitaal. Nu moeten burgers daarvoor nog naar het loket. De gemeente Amsterdam doet de proef samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Minister Plasterk gaf het startsein voor de proef. Volgens de minister is het initiatief een belangrijke mijlpaal in de verdere uitbreiding van de digitale dienstverlening aan de burger. Ook zou het initiatief voor meer transparantie moeten zorgen over wat de overheid met de persoonsgegevens doet.
Voor de uitvoering van overheidstaken houdt de gemeente persoonsgegevens van burgers bij. Die worden vastgelegd in de Basisregistratie Personen (BRP). De persoonsgegevens zijn niet openbaar. Alleen organisaties met een maatschappelijke of publieke taak zoals pensioenfondsen of uitkeringsinstanties kunnen gegevens uit de BRP krijgen.
Als burgers inzage willen in de Basisregistratie Personen en een overzicht willen ontvangen van welke organisaties op welk moment hun persoonsgegevens hebben gekregen, kunnen zij daarvoor terecht bij het gemeenteloket. Het digitaliseren van deze loketfunctie zou niet alleen de digitale dienstverlening aan de burger moeten uitbreiden maar ook de informatiepositie van de burger moeten versterken.
Met de proef bij de gemeente Amsterdam wordt geprobeerd om inzicht te krijgen hoe deze voorziening in de praktijk werkt. Na afloop wordt gekeken op welke manier dit een vervolg kan krijgen. In de loop van september zal naar verwachting ook de gemeente Utrechtse Heuvelrug een proef met deze voorziening starten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.