Het Nederlandse bedrijf Daisycon heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van 810.000 euro gekregen wegens het versturen van ruim 2 miljard spamberichten. De commerciële berichten werden zonder toestemming van de ontvangers verstuurd.
Daarnaast konden de ontvangers zich niet effectief afmelden voor de spamberichten. Daisycon speelde bij het versturen van de spam als affiliate netwerk een centrale rol. "Met dit boetebesluit geven we een belangrijk signaal af: adverteerders, publishers en affiliate netwerken hebben elk een eigen verantwoordelijkheid om aan de spamwetgeving te voldoen", zegt Anita Vegter, bestuurslid van de ACM.
"Spam is verboden omdat dit het vertrouwen van consumenten in elektronische communicatie beschadigt en voor ergernis en onnodige kosten zorgt. Daarom treden wij hiertegen op." ACM heeft naast Daisycon ook twee leidinggevenden aansprakelijk gesteld voor een deel van de overtreding. De toezichthouder heeft eerder boetes opgelegd aan publishers en adverteerders wegens overtreding van het spamverbod. Nu beboet ACM ook een affiliate netwerk.
Een affiliate netwerk vormt dé schakel tussen enerzijds adverteerders en anderzijds publishers, die over adressenbestanden beschikken en voor de feitelijke verzending van de berichten zorgen. Door tussenkomst van het netwerk kunnen zij elkaar vinden en kan het promotiemateriaal van adverteerders op een snelle manier worden verspreid onder een grote groep consumenten. Er zijn tussen de tien en vijftien van deze affiliate netwerken actief in Nederland. Daisycon heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit van de ACM.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.