De 1e kamer zegt nee volgende week (anders later wel)- Ten eerste is de software is allang besteld :
AIVD en MIVD bestellen NSA-achtig aftapsysteem dat nog illegaal is (9 nov. 2013)
http://webwereld.nl/beveiliging/80044-aivd-en-mivd-bestellen-nsa-achtig-aftapsysteem-dat-nog-illegaal-ishttp://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3541591/2013/11/09/Nederland-bestelt-een-nog-verboden-spionagesysteem.dhtml- Na het bestellen van de software moest dit nog voor het publiek wat worden witgewassen met een officiele legitimatie van de noodzaak.
Dat is gebeurd in de maanden erna, door toezichthouder CTIVD, commissie Dessens en is vermoedelijk allang in een kant en klaar rapport verwerkt tot een wetsvoorstel dat wordt kan worden ingebracht op een moment dat er een goed maatschappelijk excuus voor is (dreiging) of andere zaken die meer aandacht vragen (wordt het een tussendoortje).
- Ergo, "Argo II" heeft geld gekost
Met het project 'Argo II' is een investering van 17 miljoen euro gemoeid. Defensie loopt ermee vooruit op de mogelijke wetswijziging, terwijl het parlement er nog over moet vergaderen.
Geld weggooien doen we niet dus gaat het allemaal door.
Voor de goede standaard sier en orde worden eventuele debatten en besluitvorming omgeven met de vaste beloften en toezeggingen op de vaste vragen en eisen : met alle zorgvuldigheid omgeven, bedoeld voor de zware criminaliteit, met goede verslaggeving, met goede controle. etc. etc.
Kijk naar alle andere grote en gevoelige ict projecten die de afgelopen 15 jaar zijn besproken en door de kamer zijn geloodst met de nodige beloften en toezeggingen.
Kijk naar het aantal parlementaire enquêtes en tel daarbij op het aantal te verwachten parlementaire enquêtes of die enquêtes waarvan die er eigenlijk zouden moeten zijn omdat de beloften bij invoering niet zijn nagekomen. Anders gesteld, bij welke projecten en veranderde wetten hebben is men daadwerkelijk de beloften nagekomen?
Het kunstje blijft maar werken en wordt iedere keer weer vertoond, het geeft zelfs zoveel zekerheid bij degenen die het toepassen dat ze er alvast op vooruitlopen.
Bestel maar, doe maar, komt wel goed, wordt geregeld.
Volgende week of anders een tweede, derde moment daarna wordt weer duidelijk hoe het werkt.
Wat publiek vertoon om vervolgens na wat gladstrijken en wat uitruilen van belangen ook dit idee, zoals verwacht en gepland, uiteindelijk gewoon door de kamers te loodsen.
Bedenk daarbij dat de meerderheid van de ondersteunende partijen niet bepaald een geloofwaardig track record hebben als het gaat om stelling nemen tegen plannen van dit afbraak kabinet en al helemaal niet op het gebied van privacy;
ouderwets law en order denken, totaal niets te verbergen willen hebben want er kijkt er toch al permanent éen mee die alles ziet, gebrek aan elk moreel kader door pragmatisch denken met een joviale 'kijk ons het eens goed doen' houding, alles uit nieuw economisch principe uitverkopen om maar mee te kunnen doen en politiek gelijkgestemden de sloot in te duwen, op beslissende momenten geen stelling nemen bij gebrek aan ideeen of simpele inhoudelijke voorbereiding.
Wie het buiten dit circus werkelijk voor het zeggen hebben is steeds meer de vraag.
Wie er voordeel van hebben en er bewust op inzetten wordt steeds duidelijker.
Wie voorgoed het nakijken hebben ook.
Op het moment dat de gevolgen van dit soort 'beleid' duidelijk worden is allang niemand meer als verantwoordelijke aanspreekbaar; wie dan leeft die dan zorgt.
Over een tijdje wordt er dus gewoon, standaard gericht-ongericht, massaal afgetapt met de software die daarvoor alvast besteld en bedoeld was.
Omdat we het niet zien en niet merken is alles zo vergeven en vergeten en hebben we het er niet meer over.
Elke dag een nieuwe hype en waan om ons even druk over te maken, het vaste houvast voor elke politicus met een plannetje en een beetje geduld.