image

Meerderheid Eerste Kamer tegen ongericht aftappen internet

maandag 29 september 2014, 14:56 door Redactie, 8 reacties

Een meerheid in de Eerste Kamer is tegen het ongericht aftappen van internet door de AIVD. Een motie van CDA-senator Hans Franken, waarin de regering wordt opgeroepen om af te zien van een uitbreiding van de bevoegdheden van de inlichtingendiensten kan rekenen op een meerderheid in de Senaat.

De motie is ondertekend door de fracties van CDA, SP, PvdA, D66 en GroenLinks. Samen hebben zij in de Eerste Kamer een ruime meerderheid van 43 van de 75 zetels, zo meldt Privacy Barometer. De AIVD en MIVD mogen op dit moment alleen in de ether ongericht alle signalen aftappen en de gegevens verwerken. Eind vorig jaar kwam de Commissie Dessens met het adviesrapport om de bevoegdheden van de AIVD te verruimen, zodat ook internetverkeer over de kabel ongericht zou mogen worden afgetapt.

Franken stelt in zijn motie onder andere dat terrorisme ten stelligste dient te worden veroordeeld en hard dient te worden bestreden. "Maar dat de strijd tegen terrorisme op zichzelf niet een rechtvaardiging kan zijn voor niet-doelgerichte, geheime en soms zelfs illegale grootschalige observatie- en afluisterprogramma's, aangezien zulke programma's onverenigbaar zijn met de beginselen van noodzaak en evenredigheid die in een democratische samenleving gelden." Volgende week dinsdag 7 oktober vindt de stemming over de motie plaats.

Reacties (8)
29-09-2014, 15:03 door Security Scene Team - Bijgewerkt: 29-09-2014, 15:05
riiiight.... waar gaat dit heen? pffffff...
29-09-2014, 15:22 door Anoniem
Waar dit heengaat? Ik meen: de goede kant uit. Gelukkig doet de Senaat wat de Senaat hoort te doen: toetsen en borgen dat we in de haast om korte metten te maken met "terroristen" niet ook gelijk de rechten van alle burgers om zeep helpen.
29-09-2014, 16:14 door Reinder
Goed nieuws, alhoewel ik het verontrustend vind dat er slechts 43 van de 75 voor waren. De overige 32 vinden het blijkbaar geen probleem wanneer een vrijwel oncontroleerbare dienst grootschalig de communicatie van alle Nederlands mag aftappen.

@15:03 door Security Scene Team:
pfff nou zeg. poe poe poe hee. Zo zo nou 't is me wat zeg jeetje mina nou goh..
29-09-2014, 17:23 door Anoniem
Eerst kijken wat het kabinet doet. Eerste en Tweede Kamer waren destijds ook tegen het EPD en via een achterdeur komt die er nu toch, dankzij dit kabinet.

Het is in ieder geval een stap in de goed richting van de Eerste Kamer. Valt op dat CDA van de partij is, want die is over het algemeen behoorlijk pro-"afluisteren".
29-09-2014, 17:50 door Security Scene Team - Bijgewerkt: 29-09-2014, 17:51
nu nog wachten tot dit en andere dingen wéér door onze strotjes geduwd krijgen, dan praten we weer. @ Reinder.
29-09-2014, 18:55 door Anoniem
De 1e kamer zegt nee volgende week (anders later wel)

- Ten eerste is de software is allang besteld :

AIVD en MIVD bestellen NSA-achtig aftapsysteem dat nog illegaal is (9 nov. 2013)
http://webwereld.nl/beveiliging/80044-aivd-en-mivd-bestellen-nsa-achtig-aftapsysteem-dat-nog-illegaal-is

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3541591/2013/11/09/Nederland-bestelt-een-nog-verboden-spionagesysteem.dhtml

- Na het bestellen van de software moest dit nog voor het publiek wat worden witgewassen met een officiele legitimatie van de noodzaak.
Dat is gebeurd in de maanden erna, door toezichthouder CTIVD, commissie Dessens en is vermoedelijk allang in een kant en klaar rapport verwerkt tot een wetsvoorstel dat wordt kan worden ingebracht op een moment dat er een goed maatschappelijk excuus voor is (dreiging) of andere zaken die meer aandacht vragen (wordt het een tussendoortje).

- Ergo, "Argo II" heeft geld gekost
Met het project 'Argo II' is een investering van 17 miljoen euro gemoeid. Defensie loopt ermee vooruit op de mogelijke wetswijziging, terwijl het parlement er nog over moet vergaderen.
Geld weggooien doen we niet dus gaat het allemaal door.

Voor de goede standaard sier en orde worden eventuele debatten en besluitvorming omgeven met de vaste beloften en toezeggingen op de vaste vragen en eisen : met alle zorgvuldigheid omgeven, bedoeld voor de zware criminaliteit, met goede verslaggeving, met goede controle. etc. etc.

Kijk naar alle andere grote en gevoelige ict projecten die de afgelopen 15 jaar zijn besproken en door de kamer zijn geloodst met de nodige beloften en toezeggingen.
Kijk naar het aantal parlementaire enquêtes en tel daarbij op het aantal te verwachten parlementaire enquêtes of die enquêtes waarvan die er eigenlijk zouden moeten zijn omdat de beloften bij invoering niet zijn nagekomen. Anders gesteld, bij welke projecten en veranderde wetten hebben is men daadwerkelijk de beloften nagekomen?

Het kunstje blijft maar werken en wordt iedere keer weer vertoond, het geeft zelfs zoveel zekerheid bij degenen die het toepassen dat ze er alvast op vooruitlopen.
Bestel maar, doe maar, komt wel goed, wordt geregeld.
Volgende week of anders een tweede, derde moment daarna wordt weer duidelijk hoe het werkt.
Wat publiek vertoon om vervolgens na wat gladstrijken en wat uitruilen van belangen ook dit idee, zoals verwacht en gepland, uiteindelijk gewoon door de kamers te loodsen.

Bedenk daarbij dat de meerderheid van de ondersteunende partijen niet bepaald een geloofwaardig track record hebben als het gaat om stelling nemen tegen plannen van dit afbraak kabinet en al helemaal niet op het gebied van privacy;
ouderwets law en order denken, totaal niets te verbergen willen hebben want er kijkt er toch al permanent éen mee die alles ziet, gebrek aan elk moreel kader door pragmatisch denken met een joviale 'kijk ons het eens goed doen' houding, alles uit nieuw economisch principe uitverkopen om maar mee te kunnen doen en politiek gelijkgestemden de sloot in te duwen, op beslissende momenten geen stelling nemen bij gebrek aan ideeen of simpele inhoudelijke voorbereiding.

Wie het buiten dit circus werkelijk voor het zeggen hebben is steeds meer de vraag.
Wie er voordeel van hebben en er bewust op inzetten wordt steeds duidelijker.
Wie voorgoed het nakijken hebben ook.
Op het moment dat de gevolgen van dit soort 'beleid' duidelijk worden is allang niemand meer als verantwoordelijke aanspreekbaar; wie dan leeft die dan zorgt.

Over een tijdje wordt er dus gewoon, standaard gericht-ongericht, massaal afgetapt met de software die daarvoor alvast besteld en bedoeld was.
Omdat we het niet zien en niet merken is alles zo vergeven en vergeten en hebben we het er niet meer over.
Elke dag een nieuwe hype en waan om ons even druk over te maken, het vaste houvast voor elke politicus met een plannetje en een beetje geduld.
29-09-2014, 20:11 door Anoniem
Linksom of rechtsom...dit komt er toch wel. Want zo werkt het in NL. Het zal de cryptofascisten een zorg dat de eerste kamer er niet mee en is. Burgers zijn kwalijke wezens die je zoveel mogelijk onder de duim moet houden.
30-09-2014, 21:24 door Anoniem
Door Anoniem: De 1e kamer zegt nee volgende week (anders later wel)

- Ten eerste is de software is allang besteld :

AIVD en MIVD bestellen NSA-achtig aftapsysteem dat nog illegaal is (9 nov. 2013)
http://webwereld.nl/beveiliging/80044-aivd-en-mivd-bestellen-nsa-achtig-aftapsysteem-dat-nog-illegaal-is

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3541591/2013/11/09/Nederland-bestelt-een-nog-verboden-spionagesysteem.dhtml

- Na het bestellen van de software moest dit nog voor het publiek wat worden witgewassen met een officiele legitimatie van de noodzaak.
Dat is gebeurd in de maanden erna, door toezichthouder CTIVD, commissie Dessens en is vermoedelijk allang in een kant en klaar rapport verwerkt tot een wetsvoorstel dat wordt kan worden ingebracht op een moment dat er een goed maatschappelijk excuus voor is (dreiging) of andere zaken die meer aandacht vragen (wordt het een tussendoortje).

- Ergo, "Argo II" heeft geld gekost
Met het project 'Argo II' is een investering van 17 miljoen euro gemoeid. Defensie loopt ermee vooruit op de mogelijke wetswijziging, terwijl het parlement er nog over moet vergaderen.
Geld weggooien doen we niet dus gaat het allemaal door.

Voor de goede standaard sier en orde worden eventuele debatten en besluitvorming omgeven met de vaste beloften en toezeggingen op de vaste vragen en eisen : met alle zorgvuldigheid omgeven, bedoeld voor de zware criminaliteit, met goede verslaggeving, met goede controle. etc. etc.

Kijk naar alle andere grote en gevoelige ict projecten die de afgelopen 15 jaar zijn besproken en door de kamer zijn geloodst met de nodige beloften en toezeggingen.
Kijk naar het aantal parlementaire enquêtes en tel daarbij op het aantal te verwachten parlementaire enquêtes of die enquêtes waarvan die er eigenlijk zouden moeten zijn omdat de beloften bij invoering niet zijn nagekomen. Anders gesteld, bij welke projecten en veranderde wetten hebben is men daadwerkelijk de beloften nagekomen?

Het kunstje blijft maar werken en wordt iedere keer weer vertoond, het geeft zelfs zoveel zekerheid bij degenen die het toepassen dat ze er alvast op vooruitlopen.
Bestel maar, doe maar, komt wel goed, wordt geregeld.
Volgende week of anders een tweede, derde moment daarna wordt weer duidelijk hoe het werkt.
Wat publiek vertoon om vervolgens na wat gladstrijken en wat uitruilen van belangen ook dit idee, zoals verwacht en gepland, uiteindelijk gewoon door de kamers te loodsen.

Bedenk daarbij dat de meerderheid van de ondersteunende partijen niet bepaald een geloofwaardig track record hebben als het gaat om stelling nemen tegen plannen van dit afbraak kabinet en al helemaal niet op het gebied van privacy;
ouderwets law en order denken, totaal niets te verbergen willen hebben want er kijkt er toch al permanent éen mee die alles ziet, gebrek aan elk moreel kader door pragmatisch denken met een joviale 'kijk ons het eens goed doen' houding, alles uit nieuw economisch principe uitverkopen om maar mee te kunnen doen en politiek gelijkgestemden de sloot in te duwen, op beslissende momenten geen stelling nemen bij gebrek aan ideeen of simpele inhoudelijke voorbereiding.

Wie het buiten dit circus werkelijk voor het zeggen hebben is steeds meer de vraag.
Wie er voordeel van hebben en er bewust op inzetten wordt steeds duidelijker.
Wie voorgoed het nakijken hebben ook.
Op het moment dat de gevolgen van dit soort 'beleid' duidelijk worden is allang niemand meer als verantwoordelijke aanspreekbaar; wie dan leeft die dan zorgt.

Over een tijdje wordt er dus gewoon, standaard gericht-ongericht, massaal afgetapt met de software die daarvoor alvast besteld en bedoeld was.
Omdat we het niet zien en niet merken is alles zo vergeven en vergeten en hebben we het er niet meer over.
Elke dag een nieuwe hype en waan om ons even druk over te maken, het vaste houvast voor elke politicus met een plannetje en een beetje geduld.

Tja, moreel kan ik de vele werkwijzen om het parlement volgens de letterlijke betekening (praatclub) te behandelen afkeuren. Maar zuiver machtspolitiek gezien...

Laten we wel zijn, hoeveel ministers hebben er vanwege het toelaten van zaken die volgens de (grond)wet niet kunnen, of vanwege laten we het minachting voor het parlement noemen, een rode kaart gekregen? Hoeveel ambtenaren hebben op hun beurt voor soortgelijke acties jegens de minister een dergelijke kleur kaart gezien? Weinig geloof ik. Ergens dringt bij mij het getal 0 zich op. Vinden we het dan gek dat de opgeheven vingertjes nul komma nul indruk maken?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.