image

Microsoft belooft privacy studenten te respecteren

dinsdag 7 oktober 2014, 10:19 door Redactie, 3 reacties

Microsoft en dertien andere bedrijven die Amerikaanse scholen en onderwijsinstellingen van diensten voorzien hebben beloofd de privacy van studenten te zullen respecteren. De "Student privacy pledge" stelt dat de serviceproviders geen studentgegevens verkopen of gerichte advertenties zullen aanbieden.

Verder mogen gegevens alleen voor goedgekeurde educatieve doeleinden worden gebruikt, mag het privacybeleid niet zonder waarschuwing en keuze worden gewijzigd en moeten de aanbieders strenge limieten wat betreft de bewaarduur van gegevens hanteren. De privacybelofte is ontwikkeld door het Future of Privacy Forum (FPF) en de Software & Information Industry Association (SIIA), met hulp van de serviceproviders.

Volgens Mark Schneiderman van de SIIA is de belofte ontwikkeld om de privacy en veiligheid van alle persoonlijke studentgegevens te waarborgen. "Huidige wetgeving biedt uitgebreide beperkingen wat betreft het gebruik van studentdata, en deze industriebelofte bouwt daarop om nog meer vertrouwen te bieden in het juist gebruik van studentgegevens", zo laat hij weten. Naast Microsoft hebben onder andere Code.org, DreamBox Learning, Edmodo, Follett en Gaggle de belofte ondertekend.

Reacties (3)
07-10-2014, 10:48 door Anoniem
Ja, echt waar.
07-10-2014, 11:27 door Anoniem
Mooi nu de rest van de wereld bevolking nog .... ;P
07-10-2014, 14:00 door Anoniem
Hoe zit dat in Nederland?

Worden studenten hier niet door ongeveer elk HBO en elke universiteit verplicht om een Microsoft Account met bijbehorend emailadres aan te maken omdat je anders als student geen werkstukken kan inleveren of documenten van school kan ontvangen?

Ben je als student dan ook niet verplicht om de extra voorwaarden van Microsoft te aanvaarden omdat je anders niet kunt studeren?

Mogen scholen en universiteiten dit eigenlijk wel doen?
Studenten verplichten gebruik te maken van een product om vervolgens geen enkele verantwoordelijkheid te nemen voor de (privacy) consequenties die dat heeft, dus doodleuk doorverwijzen naar de policies van de aanbieder?

Mag dit allemaal eigenlijk wel, gedwongen winkelnering?
Is het niet op zijn minst een beetje vreemd dat daar niet een brede discussie over is, m.u.v. een student die het een keer in een studentenblad aan de kaak probeert te stellen?

Je hoort als consument een zekere vrije keuze te hebben!
Als 'het privacy policy'* van Microsoft je niet bevalt zou je als student het recht moeten hebben om daartegen nee te kunnen zeggen zonder dat dat consequenties heeft voor je studie.

Gunstige deals voor de school ICT horen dat recht niet te overrulen!


* Niet één maar bergen aan policies en pagina's bijelkaar voor de diverse producten van MS.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.