De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) heeft de BankGiro Loterij, Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en de overkoepelende Holding Nationale Goede Doelen een boete van 200.000 euro opgelegd wegens spam. De Goede Doelen Loterijen verstuurden in de periode van 1 oktober 2009 tot en met 30 juni 2010 ruim 78 miljoen commerciële e-mails.
Hiervoor was volgens OPTA geen toestemming gegeven of was er op onzorgvuldige wijze toestemming gevraagd. De toezichthouder stelt dat het voor consumenten niet of onvoldoende duidelijk was dat zij na deelname aan een online spelletje vervolgens commerciële e-mails van de Goede Doelen Loterijen zouden ontvangen.
Spam
Ook ontvingen deelnemers van de Goede Doelen Loterijen commerciële e-mails terwijl ze niet aangegeven hadden op de hoogte te willen worden. Verder was de drempel om te voorkomen deelnemers van de Goede Doelen Loterij e-mails ontvingen onnodig hoog. Om zich af te melden moesten deelnemers een brief per post versturen.
Door het gebruik van verschillende nieuwsbrieven en verzenders, moesten ontvangers hun verzoek herhaaldelijk indienen om ervoor te zorgen dat zij definitief geen e-mails meer van de Goede Doelen Loterijen ontvingen. OPTA ontving zowel via ConsuWijzer als spamklacht.nl klachten over de werkwijze van de loterijen.
Plan
Aangezien de Goede Doelen Loterijen tot nu toe twee keer zijn beboet voor het overtreden van de telemarketingregels heeft OPTA concrete plannen geëist waarmee de loterijen consumentenirritatie over hun e-mails en telefoontjes willen verminderen. Inmiddels zou er een compliance-programma zijn overhandigd met uitleg over de bedrijfsprocessen en -cultuur bij de loterijen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.