Bedrijven en leveranciers die onveilige producten aanbieden zouden moeten worden gestraft. Dat stelt James Lyne, hoofd onderzoek bij het Britse anti-virusbedrijf Sophos, in een interview met Security.NL. Veel van de huidige problemen ontstaan volgens hem omdat "safe by default" niet de standaard is.
Lyne kocht onlangs een groot aantal producten via internet. "Ze hadden lekken die in 2004 gênant waren, maar nu gewoon grof nalatig zijn." Zo stond remote toegang via het internet ingeschakeld en werden er standaard inloggegevens gebruikt. Zeven van de twaalf beveiligingscamera's die Lyne kocht waren nog steeds kwetsbaar voor de Heartbleed-bug. "Het is gewoon troep", laat hij gefrustreerd weten.
Dat bedrijven wordt toegestaan om zich zo te gedragen is volgens de onderzoeker een groot falen in het juridische en vertrouwenssysteem. Er moet dan ook serieus worden overwogen om bedrijven te straffen die zich niet aan basale beveiligingsstandaarden houden merkt Lyne op. "Deze bedrijven zijn nalatig ten opzichte van hun klanten en veel gebeurt er niet."
Consumenten zouden in de vrije markt bedrijven die onveilige producten aanbieden kunnen afstraffen, maar volgens Lyne werkt de vrije markt niet in het belang van de consument. "We hebben systematisch gefaald om consumenten voldoende te onderwijzen om geïnformeerde beslissingen te kunnen maken." Daardoor kiest de consument voor de goedkoopste producten en gelooft alle marketingverhalen.
Lyne kijkt ook naar de beveiligingsindustrie, die er onvoldoende in is geslaagd om consumenten voldoende te waarschuwen welke producten veilig zijn en welke niet. Daardoor kunnen nalatige bedrijven die onveilige producten aanbieden hun marktaandeel vergroten ten koste van veilige oplossingen. Om de situatie op te lossen zou een econoom eraan kunnen werken of kan het via regelgeving worden opgelost merkt hij op.
"Op dit moment doen we onvoldoende en dit soort technologie wordt overal gebruikt. De huidige markt van consumentenkeuze doet zijn werk niet." Lyne vergelijkt het aanbieden van onveilige producten met het verkopen van voedsel waar mensen voedselvergiftiging van krijgen. In dit geval treedt de gezondheidsautoriteit op en sluit het restaurant of de winkel tot het probleem is opgelost.
Wat betreft buitenlandse goederen die kwetsbaarheden bevatten zouden landen, net zoals bijvoorbeeld in het geval van een uitbraak van de gekke koeienziekte, hun grenzen moeten sluiten totdat het probleem is verholpen. De onderzoeker erkent dat het nog wel even kan duren voordat deze situatie werkelijkheid wordt. In de tussentijd pleit hij voor een "naming en shaming" aanpak, waarbij onderzoekers zoveel mogelijk apparaten als mogelijk onderzoeken en bugs verantwoord melden, om vervolgens de leveranciers die niet of onverantwoord reageren aan de schandpaal te nagelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.