Mozilla is van plan om cookies van derden in Firefox standaard te blokkeren, maar de advertentie-industrie is woedend en stelt dat Firefox-gebruikers hierdoor meer advertenties te zien zullen krijgen. De maatregel om tracking-cookies te blokkeren wordt mogelijk al vanaf Firefox 22 standaard ingesteld. Twee grote advertentiepartijen stellen dat dit vergaande gevolgen kan hebben
Zowel het Interactive Advertising Bureau (IAB) als de Association of National Advertisers (ANA) haalden in een open brief en blogposting hard naar Mozilla uit. De keuze om third-party cookies te blokkeren zou banen kosten, de interneteconomie destabiliseren en de vrijheid van gebruikers ontnemen om zelf te kiezen.
Adverteerders plaatsen deze cookies zodat ze internetgebruikers over meerdere websites kunnen volgen. Aan de hand hiervan zijn profielen te maken die vervolgens voor gerichte advertenties te gebruiken zijn. Deze advertenties leveren meer op dan ongerichte advertenties.
Advertenties
Niet alleen is de maatregel nadelig voor adverteerders, het zal ook het tegenovergestelde effect bereiken, aldus Dan Jaffe van ANA. "De feiten zijn dat Firefox-gebruikers meer advertenties krijgen, niet minder, en die advertenties zullen niet op hun interesses zijn afgestemd", zo laat hij tegenover IDG weten. "Ze zullen ongerichte advertenties zien, die er als spam uitzien. We moeten deze informatie zien over te brengen naar ze."
Mozilla heeft nog geen datum gekozen of en wanneer de cookie-blokkade wordt ingevoerd. Op z'n vroegst zou het in Firefox 22 zijn, die voor eind juni gepland staat. Het is echter ook mogelijk dat de feature verder wordt uitgesteld. "Dit blijft in onze Nightly-versie totdat we tevreden over de gebruikerservaring zijn", zegt Mozilla CTO Brendan Eich.
Ramp
Toch maken niet alle online uitgevers zich zorgen over de plannen van Mozilla. "Ondanks alle doemverhalen zal Mozilla's keuze om in de nieuwste Firefox-versie third-party cookies te blokkeren geen ramp voor adverteerders en uitgevers zijn", zo stelt de Online Publishers Association in een verklaring.
Het nieuws van Mozilla zou juist de aandacht vestigen op de noodzaak voor een ecosysteem-brede oplossing, die zowel voor consumenten als adverteerders positief zou zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.