In de strijd tegen adware heeft Microsoft verscherpte regels aangekondigd, waarbij het onder andere programma's en advertenties gaat aanpakken die een valse sluitknop gebruiken. Een aantal maanden geleden introduceerde de softwaregigant regels voor programma's bij het weergeven van advertenties.
Op deze manier moesten gebruikers meer controle over hun "internetervaring" krijgen. De programma's van softwareontwikkelaars die de regels niet opvolgen worden als adware bestempeld. Eén van de regels stelt dat advertenties op een duidelijke manier gesloten moeten kunnen worden door bijvoorbeeld het woord "Close" of een "X". Sommige softwareontwikkelaars gebruiken de sluitknop echter voor het openen van andere advertenties.
"Dit was niet de bedoeling van de regel en dit gedrag zal als adware worden bestempeld", zegt Microsofts Michael Johnson. Ook programma's die links bevatten die niet direct duidelijk zichtbaar zijn als links zullen voortaan als adware worden gedetecteerd. Als laatste zijn ook "mouse-over links", waarbij het bewegen van de muis wordt gebruikt om een klik van de gebruiker op een advertentie na te bootsen, niet meer toegestaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.