Door Anoniem: Door Anoniem:De actie van e-mark, een 'professioneel marketingbedrijf', kan ik alleen maar typeren als amateuristisch broddelwerk.
Ik weet niet of je weet hoe dat soort bedrijven werken, maar er is weinig kans dat e-mark hier bij betrokken is geweest.
Dat is gewoon een e-marketing bedrijf. Je neemt daar een dienst af, je upload je lijst met adressen en prutst een mail in elkaar (veelal via een web interface) en GO. De feitelijke HTML wordt door die e-mark geconstrueerd inclusief tracking links, zoals altijd.
Ik denk dat er geen "knappe koppen van e-mark" bij gezeten hebben en deze fout gemaakt hebben, maar dat het gewoon de communicatie afdeling van PostNL was die dacht "ehh we moeten effe iedereen een mail sturen, hoe doen we dat?" en hun gebruikelijke kanaal gebruikt hebben.
Dom is het zeker, maar alleen in "onze" ogen. Zo'n communicatiemedewerker weet, net als de slachtoffers, echt niet hoe dat allemaal in elkaar zit en hoe een link precies werkt en herkend kan worden. Daarom is de effectiviteit van waarschuwingen ook zo laag. "wij" weten hoe HTML zijn werk doet in de browser, maar voor de gemiddelde gebruiker is dit gewoon "het internet" wat mooie plaatjes op je scherm tovert en waar je op rond kunt surfen.
Gaan we, met deze kennis, achterover leunen tot het volgende incident, of proberen we dat te voorkomen?
Uit https://www.security.nl/posting/405888/Britse+politiechef+wil+grootschalige+cyberbewustzijnscampagne: De politiecommissaris van Londen heeft opgeroepen tot een grootschalige cyberbewustzijnscampagne, zoals eerdere nationale campagnes om niet met alcohol op te rijden en een autogordel te dragen, om zo mensen bewuster te maken van de risico's op internet en wat ze hier zelf aan kunnen doen.
"Er is een schat aan informatie al beschikbaar, maar totdat we allemaal de stappen begrijpen die we moeten nemen om veilig te zijn, blijft het gevaar bestaan", zegt politiecommissaris Adrian Leppard in een column voor The Daily Mail. "Dit houdt in dat we scholen, bedrijven en individuen moeten bereiken en ze moeten helpen om de online wereld beter te begrijpen."
We kunnen eindgebruikers leren waar zij op moeten letten in e-mails. De meeste mensen die ik ken hebben er bijv. geen flauw benul van hoe simpel een afzenderadres te vervalsen is. Het veel genoemde criterium "spelfouten" om fake mails van echte te onderscheiden gaat ook hier
niet op (niet doen dus!).
Zodra je de analogie maakt met een papieren brief en envelop kan e.e.a. veel duidelijker worden: op beide kun je alles vervalsen wat je wilt (denk aan de afpersingsbrieven aan John/Linda de Mol:
als er al een afzenderadres op staat is dat natuurlijk nep, en, om handschriftherkenning en/of herkenning op basis van specifiek taalgebruik te voorkomen, zal de afperser vermoedelijke geen handgescheven brieven sturen en mogelijk bewust spelfouten maken).
Vergelijkbaar: als je een papieren rekening ontvangt, check dan of het IBAN nummer dat daarin staat daadwerkelijk van het bedrijf is dat de rekening gestuurd
lijkt te hebben.
Feitelijk geldt dit voor elke medium waarmee je informatie ontvangt waarin je gevraagd wordt iets te doen: probeer vast te stellen of de afzender is wij zij zeggt te zijn, en ga na,
voordat je iets doet, of dat het beoogde effect zal hebben.
Om mensen te kunnen leren hoe ze verstandig met e-mail en het web moeten omgaan, zullen bedrijven en organisaties zich
ook moeten aanpassen. Dit kan commercieel "vervelend" zijn voor sommige organisaties, maar door het nu getoonde gedrag, waar uiteindelijk PostNL voor verantwoordelijk is, naait PostNL
hun klanten een oor aan door
te suggereren dat ze jou goed leren hoe je echte en nep mails van PosNL van elkaar kunt onderscheiden. NIET DUS!
Dat hun communicatiemedewerkers onkundig zijn is geen excuus, dat is een probleem dat ze moeten oplossen. En als ze dat niet willen/kunnen bestaan er gespecialiseerde bedrijven die je op zo'n moment kunt inhuren (het bedrijf waar ik werk levert dat soort "stress" diensten overigens niet, dit is dus geen eigenbelang voor mij). Sterker, ik vermoed dat goede bulk e-mail bedrijven je op dit gebied kunnen adviseren. Maar dan moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Als partijen die de uiteindelijke communicatie verzorgen zo goedkoop zijn doordat hun verdienmodel bestaat uit kliks in e-mail links, en die partijen blijven gebruikt worden, moeten we ze gewoon permanent blacklisten. Door marktwerking komen dan vanzelf de partijen bovendrijven die
wel verantwoord mailen (of de goedkope jongens passen hun technieken aan en worden wat duurder).