Google gaat een nieuwe rendering engine voor Google Chrome gebruiken omdat de huidige WebKit-engine niet meer in de strategie en ontwikkeling van het bedrijf past. WebKit bestaat al sinds 2001 en wordt naast Chrome ook in Apple Safari gebruikt. Volgens Google kon WebKit sinds het ontstaan goed meekomen, maar voldoet het niet meer aan de eisen van de zoekgigant.
Het Chromium-project waar Google Chrome van is afgeleid, gebruikt een multi-proces architectuur die van andere op WebKit-gebaseerde browsers verschilt. "En het ondersteunen van meerdere architecturen door de jaren heen heeft tot een groeiende complexiteit voor zowel de WebKit als Chromium-projecten geleid", zegt software engineer Adam Barth.
Dit heeft gevolgen voor de innovatie van de browser gehad, waarop Google besloot een nieuwe open source rendering engine te introduceren genaamd 'Blink'. Deze engine is gebaseerd op WebKit, maar verschilt van de huidige WebKit-implementatie binnen Chrome.
Impact
"Het was geen eenvoudige beslissing, wetend dat de introductie van een nieuwe rendering engine grote gevolgen voor het web kan hebben", merkt Barth op. "Toch denken we dat het hebben van meerdere rendering engines, net zoals het hebben van meerdere browser, innovatie bevordert en in de loop van de tijd ook de gezondheid van het gehele open web ecosysteem zal verbeteren."
Google verwachte dat door een vereenvoudiging van de codebase, het 7 bouwsystemen en meer dan 7.000 bestanden kan verwijderen, wat neerkomt op meer dan 4,5 miljoen regels code. Dat zou tot stabielere code met minder bugs moeten leiden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.