Websites en advertentienetwerken die internetgebruikers willen volgen zijn niet afhankelijk van cookies, de meeste internetgebruikers zijn ook aan de hand van alleen hun browser te identificeren. Reden voor het Franse onderzoeksinstituut INRIA om een nieuwe campagne tegen het identificeren van browsers te starten.
Browser 'fingerprinting' is een techniek waarbij verschillende ongerelateerde gegevens over de browser worden verzameld, die los van elkaar niet voor tracking zijn te gebruiken, maar gecombineerd het mogelijk maken om de gebruiker op het web te volgen. Op dit moment is er volgens de onderzoekers van Inria geen bescherming tegen deze digitale vingerafdruk.
Er bestaan browser-extensies die de parameters van de browser veranderen, maar de onderzoekers stellen dat gebruikers hierdoor juist eenvoudig te identificeren zijn. De waardes van de aangepaste parameters zouden namelijk vaak op andere manier te achterhalen zijn.
Onderzoek
Om een goed beeld van browser fingerprinting te krijgen hebben de onderzoekers van INRIA een extensie voor zowel Mozilla Firefox als Google Chrome ontwikkeld die de vingerafdruk van de browser verzamelt en elk uur naar een server van INRIA doorstuurt. In 2010 verscheen een soort gelijk onderzoek genaamd Panopticlick. Het nu gestarte onderzoek zou echter veel verder gaan en meer informatie verzamelen.
"Om bescherming tegen fingerprinting te kunnen voorstellen moeten we eerst de stabiliteit en correlatie van de fingerprintgegevens analyseren", aldus de onderzoekers. Het gaat dan om informatie die via HTTP wordt ontvangen. De onderzoekers stellen dat ze niet de surfgeschiedenis van gebruikers verzamelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.