image

"Consument behoedzamer voor Amerikaanse internetdiensten"

woensdag 29 oktober 2014, 11:44 door Redactie, 1 reacties

Door alle onthullingen van klokkenluider Edward Snowden zouden consumenten behoedzamer zijn geworden voor Amerikaanse internetdiensten, zo stelt het Finse anti-virusbedrijf F-Secure aan de hand van onderzoek onder 4800 mensen in zes verschillende landen, waaronder Duitsland en de VS.

53% van de geïnterviewden geeft aan dat zij bereid is diensten als Google in te wisselen voor meer 'privédiensten' om zo profilering aan de hand van zoekopdrachten te voorkomen. 56% van de ondervraagden geeft aan in het afgelopen jaar behoedzamer geworden te zijn voor in de VS gebaseerde diensten. Iets minder dan de helft (46%) zegt bereid te zijn om extra te betalen als hun persoonlijke data niet via de VS lopen.

De meerderheid van de ondervraagden (68%) zegt dat zij maatregelen neemt om de privacy te beschermen, bijvoorbeeld door het gebruik van privébrowsing, de 'incognito mode' of het versleutelen van de communicatie. 57% van de ondervraagden vindt het niet goed dat bedrijven hun profieldata gebruiken in ruil voor een gratis dienst.

Duitsland, Brazilië en de Filipijnen scoren hoog wanneer het neerkomt op de zorg rondom online privacy. Op de vraag of mensen hun internetgewoonten in de afgelopen maanden hebben veranderd vanwege zorgen over privacy zegt 56% iets te hebben aangepast (45% in het Verenigd Koninkrijk, 47% in de VS en 49% in Frankrijk). In Duitsland ligt dit percentage zelfs op 60%; de Filipijnen en Brazilië scoren het hoogst met 67%.

Reacties (1)
29-10-2014, 12:56 door Anoniem
plus canadese, denemarkse, engelse, nederlandse, nieuw zeelandse, zweedse, .. , diensten
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.