image

XP-gebruikers stappen massaal over op Windows 8.1

zondag 2 november 2014, 09:08 door Redactie, 19 reacties

Windows XP-gebruikers zijn in oktober massaal overgestapt op Windows 8.1, zo blijkt uit de statistieken die marktvorser Net Applications publiceerde. Het marktaandeel van het 13 jaar oude besturingssysteem kromp met maar liefst 6,7% en kwam zodoende op 17,2% uit. Niet eerder kwam het voor dat Windows XP in één maand tijd zoveel marktaandeel moest prijsgeven. Het is vooral Windows 8.1 waar XP-gebruikers voor kiezen.

Het marktaandeel van het besturingssysteem groeide met 4,25% naar 10,9%, de grootste stijging tot nu toe. Ook Windows 7 zag het aantal gebruikers licht groeien en kwam dankzij een stijging van 0,35% boven de 53% uit. Niet eerder werkten er volgens Net Applications zoveel mensen met Windows 7. Ook Windows 8 wist van de XP-verlaters te profiteren en zag het marktaandeel met 0,3% groeien en tikte de 5,9% aan.

StatCounter

Net als Net Applications zag ook marktvorser StatCounter in oktober een daling van het aantal XP-gebruikers, maar niet zo extreem. Volgens StatCounter verloor XP 1,2% en kwam zodoende op 13,2% uit. Ruim een jaar geleden had Microsoft nog het plan om het marktaandeel van XP-gebruikers voor het verstrijken van de deadline van 8 april 2014 naar 13% te krijgen. Het zal met de huidige trend nog een maand duren voordat dit wordt bereikt. In de statistieken van StatCounter kreeg Windows 8.1 er 1,1% bij en wist daarmee voor het eerst Mac OS X te passeren.

Verder daalde het aantal gebruikers van Windows 8 alsmede het kleine percentage mensen dat nog steeds Windows Vista gebruikt. Windows 7 bleef wereldwijd nagenoeg stabiel. Nederland viel in oktober op omdat Windows 7 hier 0,5% moest prijsgeven en op 53,9% uitkwam, waar vooral Windows 8.1 van profiteerde. Dit besturingssysteem groeide met 1,5% en wordt nu door 17,6% van de Nederlanders gebruikt. De winst was verder aan XP-verlaters te danken. XP verloor 0,6% en kwam daardoor net onder de 4% uit.

Reacties (19)
02-11-2014, 10:09 door spatieman
moet het niet zijn, XP gebruikers stappen gedwongen over op 8.1
02-11-2014, 10:57 door potshot - Bijgewerkt: 02-11-2014, 10:57
Door spatieman: moet het niet zijn, XP gebruikers stappen gedwongen over op 8.1

nee,er zijn vele besturingssystemen en dus keus..en ouwe meuk dien je te vervangen.
apple vervangt ook hun os,maar daarvan zegt men nooit dat ze je dwingen..
02-11-2014, 10:58 door Anoniem
XP lag er hier best al een geruime tijd af.

Ik blijf nu liever bij Win7 tot men ook gaat dwingen om over te stappen op Win 8(1) Win 10 binnenkort.

Ik heb die Win8 (1) al eens draaien gehad op een test pc maar dat zegt mij niet veel. De app's fans waarschijnlijk wel.
02-11-2014, 11:18 door Anoniem
Apple vervangt denk ik ieder jaar zijn OS,meestal in Oktober.
Op de meeste Mac's draait dat OSX ook,op de Mac's van eerdere jaren.
Natuurlijk hangt het er wel van af een beetje van welk jaar die Mac is.
Stel hij is van 2010 heb je al wel kans dat het nieuwere OSX er niet meer op werkt.
Dus mensen die genoeg geld hebben,en een erg oude Mac,zullen dan denk ik wel een nieuwe Mac kopen.
Daarop staat dan meestal het nieuwste OSX geinstalleerd.
Dus inderdaad Apple dwingt niet om gebruikers naar een nieuw Systeem up te graden,het mag maar hoeft niet.
Je kan als je Yosemite niet wil gebruiken nu gewoon nog Mountain Lion of,Maverics gebruiken.
02-11-2014, 11:56 door Briolet - Bijgewerkt: 02-11-2014, 11:57
Niemand dwingt je om een OS te updaten als je de computer alleen voor jezelf gebruikt. Dan mag je zelfs nog met Dos 1.0 , ProDos etc blijven werken.

Op het moment dat je met andere gaat samenwerken, moet je je ook aan hun eisen aanpassen. Niet iedere software ontwikkelaar is bereid hun bestand-systemen compatibel te houden met de eerste dos versies. En qua veiligheid wil je ook dat anderen jou niet besmetten via oude meuk.

Ik denk dat van de XP computers een veel groter deel onderdeel is van botnets dan andere OS-en. Dus zelfs de mensen die hun eigen computer up-to-date houden, hebben last van de mensen die nog steeds met sterk verouderde OS-en werken.
Wat dat betreft, juich ik het toe dat websites toegang via onveilige browsers en os-en gaan blokkeren. En dan wordt je inderdaad gedwongen tot upgraden als je op het internet actief wilt blijven.

Maar het blijft een vrije keuze en je kunt in je eigen omgeving nog altijd met verouderde software blijven werken.
02-11-2014, 13:10 door Anoniem
ik ben en blijf nog mooi bij xp laat me niet gedwongen over stappen tot iets mijn pc koste jaren terug nog 1100 euro ben niet helemaal van de pot gerukt .
windows 8 zal het net vergaan als Vista Windows millennium enz enz
02-11-2014, 13:56 door Anoniem
nee,er zijn vele besturingssystemen en dus keus

Dat mag je wel nuanceren. Er is weliswaar "keus", en er zijn meerdere besturingssystemen, maar... (en dit is een hele grote "MAAR"): als je een PC in de winkel koopt, dan MOET je Windows erbij nemen. Een PC of laptop met iets anders of zonder besturingssysteem kopen is hier in NL vrij lastig. Dan vind ik deze ontwikkeling ook niet zo raar. Het is dus puur het resultaat van de koppelverkoop dat deze "trend" waar te nemen is. Het kon ook niet anders, wel dan?

Gelukkig (en dat zou overal zo moeten zijn) hebben ze in Italië een wet aangenomen die de vendor lock-in verboden maakt en de koper de keuze laat of je op je PC/laptop Windows, Linux, een ander OS of helemaal géén OS erop wilt hebben.
02-11-2014, 15:41 door Anoniem
Een PC of laptop met iets anders of zonder besturingssysteem kopen is hier in NL vrij lastig. Dan vind ik deze ontwikkeling ook niet zo raar. Het is dus puur het resultaat van de koppelverkoop dat deze "trend" waar te nemen is. Het kon ook niet anders, wel dan?

Ja kan eventueel een laptop kopen ,zonder besturingsysteem bij bto.eu .
Pc in elkaar zetten is ook niet zo`n kunst tegenwoordig;anders even iemand in je omgeving vragen .
02-11-2014, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: Apple vervangt denk ik ieder jaar zijn OS,meestal in Oktober.
Op de meeste Mac's draait dat OSX ook,op de Mac's van eerdere jaren.
Natuurlijk hangt het er wel van af een beetje van welk jaar die Mac is.
Stel hij is van 2010 heb je al wel kans dat het nieuwere OSX er niet meer op werkt.
Dus mensen die genoeg geld hebben,en een erg oude Mac,zullen dan denk ik wel een nieuwe Mac kopen.
Daarop staat dan meestal het nieuwste OSX geinstalleerd.
Dus inderdaad Apple dwingt niet om gebruikers naar een nieuw Systeem up te graden,het mag maar hoeft niet.
Je kan als je Yosemite niet wil gebruiken nu gewoon nog Mountain Lion of,Maverics gebruiken.

Je kunt XP nog gewoon gebruiken, maar het wordt niet meer geupdate,. MS is inmiddels 4 versies verder en ondersteunt al haar producten voor lange tijd, maar het houdt een keer op. XP is uit 2001.
Daarnaast, je moet het niet willen, zo'n oud OS met beperkingen.
Vendor lock-in prietpraat, ik heb ongeveer 20 pc's in mijn leven gekocht, nog nooit gedwongen met een OS erbij.
02-11-2014, 19:11 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
02-11-2014, 19:11 door Anoniem
Mijn PC's met XP doen het nog prima.
Krijg nog steeds mijn maandelijkse updates (win emb.)
Ben geen computerfreak die altijd het nieuwste moet hebben.
Zolang de hardware nog goed is............
02-11-2014, 20:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Daarnaast, je moet het niet willen, zo'n oud OS met beperkingen.
Nou ik weet het niet hoor, als je een PC gewoon gebruikt om te websurfen, mailen en een Word documentje te typen
dan heb je met XP echt geen beperkingen hoor (anders dan dat er geen updates meer uitkomen, wat een kunstmatige
beperking is).
Er is helemaal geen enkele nieuwe feature in Vista en later waar je als gebruiker behoefte aan hebt, en er zijn zat dingen
waar je alleen maar last van hebt (waardoor de PC veel krachtiger moet zijn).
03-11-2014, 09:02 door Mysterio
8.1 zo meteen voor nop upgraden naar 10 en er is niets aan het handje. Wat mij irriteert is dat een schone installatie met Windows 8.1 niet te doen is zonder MS account. Een schone 8 en een schone 10 gaat wel, maar 8.1 niet. -zucht-
03-11-2014, 09:38 door Anoniem
Door Mysterio: 8.1 zo meteen voor nop upgraden naar 10 en er is niets aan het handje. Wat mij irriteert is dat een schone installatie met Windows 8.1 niet te doen is zonder MS account. Een schone 8 en een schone 10 gaat wel, maar 8.1 niet. -zucht-
Wel hoor. Je moet even het bestandje die in W8.1 mist in de iso er bij zetten en je krijgt de optie om de online registratie over te slaan. Moet je dus wel de iso hebben en weten hoe je een iso aan past.
Iso is op de piraten baai te vinden. Maar kijk ook ff op de MS website voor de goed sha code anders loop je het risco op een gehackte versie. Zolang jij de licentie code netjes betaald hebt is er niks aan de hand.
Hoe kan jij voor nop upgraden?
03-11-2014, 11:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Mysterio: 8.1 zo meteen voor nop upgraden naar 10 en er is niets aan het handje. Wat mij irriteert is dat een schone installatie met Windows 8.1 niet te doen is zonder MS account. Een schone 8 en een schone 10 gaat wel, maar 8.1 niet. -zucht-
Wel hoor. Je moet even het bestandje die in W8.1 mist in de iso er bij zetten en je krijgt de optie om de online registratie over te slaan. Moet je dus wel de iso hebben en weten hoe je een iso aan past.
Iso is op de piraten baai te vinden. Maar kijk ook ff op de MS website voor de goed sha code anders loop je het risco op een gehackte versie. Zolang jij de licentie code netjes betaald hebt is er niks aan de hand.
Hoe kan jij voor nop upgraden?

Sorry hoor, heb gewoon 8.1 geinstalleerd zonder Microsoft Account, kan gewoon hoor, goed lezen alleen tijdens wizard!
03-11-2014, 11:49 door Anoniem
Door Anoniem:
nee,er zijn vele besturingssystemen en dus keus

Dat mag je wel nuanceren. Er is weliswaar "keus", en er zijn meerdere besturingssystemen, maar... (en dit is een hele grote "MAAR"): als je een PC in de winkel koopt, dan MOET je Windows erbij nemen. Een PC of laptop met iets anders of zonder besturingssysteem kopen is hier in NL vrij lastig. Dan vind ik deze ontwikkeling ook niet zo raar. Het is dus puur het resultaat van de koppelverkoop dat deze "trend" waar te nemen is. Het kon ook niet anders, wel dan?
net zo "vrij lastig" als de google zoekopdracht "pc zonder besturingssysteem kopen".
03-11-2014, 12:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Mysterio: 8.1 zo meteen voor nop upgraden naar 10 en er is niets aan het handje. Wat mij irriteert is dat een schone installatie met Windows 8.1 niet te doen is zonder MS account. Een schone 8 en een schone 10 gaat wel, maar 8.1 niet. -zucht-
Wel hoor. Je moet even het bestandje die in W8.1 mist in de iso er bij zetten en je krijgt de optie om de online registratie over te slaan. Moet je dus wel de iso hebben en weten hoe je een iso aan past.
Iso is op de piraten baai te vinden. Maar kijk ook ff op de MS website voor de goed sha code anders loop je het risco op een gehackte versie. Zolang jij de licentie code netjes betaald hebt is er niks aan de hand.
Hoe kan jij voor nop upgraden?
Andere mogelijkheid is een stuk of 5-6 keer onzingegevens in te vullen bij het invullen van je gebruikersnaam/wachtwoord, dan krijg je vanzelf de keuze om het ms account over te slaan aangeboden
03-11-2014, 13:49 door Anoniem
ik blij\f\\
Door Briolet: Niemand dwingt je om een OS te updaten als je de computer alleen voor jezelf gebruikt. Dan mag je zelfs nog met Dos 1.0 , ProDos etc blijven werken.

Op het moment dat je met andere gaat samenwerken, moet je je ook aan hun eisen aanpassen. Niet iedere software ontwikkelaar is bereid hun bestand-systemen compatibel te houden met de eerste dos versies. En qua veiligheid wil je ook dat anderen jou niet besmetten via oude meuk.

Ik denk dat van de XP computers een veel groter deel onderdeel is van botnets dan andere OS-en. Dus zelfs de mensen die hun eigen computer up-to-date houden, hebben last van de mensen die nog steeds met sterk verouderde OS-en werken.
Wat dat betreft, juich ik het toe dat websites toegang via onveilige browsers en os-en gaan blokkeren. En dan wordt je inderdaad gedwongen tot upgraden als je op het internet actief wilt blijven.

Maar het blijft een vrije keuze en je kunt in je eigen omgeving nog altijd met verouderde software blijven werken.

Vorige week nog bij appie happie geweest, daar draaide op de broodafdeling ook nog een windows xp machine. Bij ons thuis draaien ook nog 2 xp machines, en dat blijft lekker zo. Draait prima in tegenstelling tot de jungle van win 8. Ik geloof dat heel veel van die zogenaamde onderzoekjes gedaan zijn door mensen met een bepaalde voorkeur van een systeem.
Verder kan je wel denken dat xp computers verantwoordelijk zijn voor het gros van de bot nets maar dat is en blijft een aanname zonder cijfers. Zo vlot als XP loopt op de computers die ik nu nog onder ogen krijg ben ik eerder geneigt te zeggen dat het juist anders om is. Nieuwer is langzamer en ouders is sneller/beter. Maar goed dat is dus mijn "persoonlijke ervaring".
03-11-2014, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Verder kan je wel denken dat xp computers verantwoordelijk zijn voor het gros van de bot nets maar dat is en blijft een aanname zonder cijfers.
Behalve dat er cijfers zijn die dit ondersteunen, waardoor zowel "Aanname" en "Zonder cijfers" totaal onjuist zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.