De meeste internetgebruikers zouden een voorkeur voor gerichte advertenties hebben en vinden niet dat Microsoft, Mozilla of Google mogen bepalen wat voor soort advertenties ze te zien krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van Zogby Analytics dat de Digital Advertising Alliance (DAA) onder 1000 Amerikanen liet uitvoeren en wat het belang van gerichte advertenties zou aantonen.
De advertentie-industrie stelt dat gerichte advertenties, die meer geld waar zijn dan generieke advertenties, nodig zijn om gratis content aan te kunnen bieden. Om gericht te kunnen adverteren moeten adverteerders weten wat een internetgebruiker interessant vindt, en dat kan alleen door het opbouwen van een profiel.
Privacy
De Amerikaanse overheid en ook verschillende browserontwikkelaars zijn echter bezig met maatregelen om de privacy van internetgebruikers te beschermen en profilering te voorkomen.
Zo heeft Microsoft standaard Do Not Track in Internet Explorer 10 ingeschakeld, wat websites laat weten dat gebruikers niet gevolgd willen worden. Mozilla gaat zeer waarschijnlijk third-party cookies in Firefox 22 uitschakelen, wat het lastiger maakt voor adverteerders om profielen aan te leggen.
Onderzoek
Uit het onderzoek zou echter blijken dat internetgebruikers gratis online content zeer belangrijk vinden. Driekwart van de ondervraagden heeft liever gratis content met advertenties dan dat ze betalen om content zonder advertenties te zien. Ook werd deelnemers gevraagd of ze liever generieke advertenties zien of advertenties voor producten en diensten waar ze geinteresseerd in zijn.
40,5% is voorstander van dit soort advertenties en 28% vindt zowel generieke als gerichte advertenties prima. Er werd echter niet bij verteld dat gerichte advertenties alleen door tracking en profilering mogelijk zijn.
Daarnaast werd deelnemers ook gevraagd wie mag bepalen wat voor soort advertenties ze te zien krijgen. Dan vindt driekwart dat ze dit zelf moeten bepalen, terwijl 11% de verantwoordelijkheid bij de browserontwikkelaars legt. Ook hebben de ondervraagden geen vertrouwen in de manier waarop de Amerikaanse overheid gaat reguleren hoe internetadvertenties worden aangeboden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.