Om consumenten via één oogopslag te laten zien wat de privacygevolgen zijn als ze een gratis app installeren hebben onderzoekers van de Carnegie Mellon Universiteit een website genaamd PrivacyGrade.org opgezet die meer dan 1 miljoen Android-apps een privacycijfer geeft.
Voor het beoordelen van de apps hebben de onderzoekers een privacymodel ontwikkeld gebaseerd op beoordeling van 725 gebruikers, alsmede de technische werking. "Deze apps hebben toegang tot informatie van gebruikers die zeer gevoelig kan zijn, zoals locatie, adresboek en gespreksgeschiedenis, toch is het vaak lastig voor de doorsnee gebruiker om te begrijpen hoe de informatie wordt gebruikt en met wie die mogelijk wordt gedeeld", zegt universitair docent Jason Hong die het onderzoeksproject leidt.
Volgens Hong overbrugt het privacymodel dat de onderzoekers ontwikkelden de verwachting van mensen over het gedrag van een app en hoe de app zich in werkelijkheid gedraagt. "De meeste mensen verwachten dat een app zoals Google Maps hun locatie kan opvragen, maar zijn verrast en bezorgd als ze weten dat een spelletje dit doet." In veel gevallen worden dit soort gegevens aan bedrijven verkocht en gebruikt voor gerichte advertenties of het analyseren van consumentengedrag.
De laatste beoordeling in het model is een geautomatiseerde analyse van hoe een app gevoelige gegevens gebruikt, of het deze data nodig heeft voor de werking van de app of dat het met adverteerders en marketeers wordt gedeeld. De onderzoekers hebben bewust naar alleen gratis apps gekeken, omdat betaalde apps hun inkomsten op een andere manier verdienen en daarom minder snel gebruikersgegevens aan derde partijen zullen verkopen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.