Door WhizzMan: Het lijkt me dat de 2e kamer dat soort dingen toch tenminste moet vragen en verifieren voordat ze zo'n voorstel serieus gaan nemen?
Door Anoniem: ...wat me ook opvalt is de gebrekkige argumentatie van Bits of Freedom vandaag de dag. Nergens tonen ze aan dat meer mankracht hetzelfde zou bereiken als uitbreiding van bevoegdheden. Ook lijken ze keer op keer te pretenderen dat men het terughacken tegen onschuldige burgers wil inzetten, in plaats van tegen verdachten van criminaliteit. De argumentatie zou beter kunnen....
Mijn reactie op beide punten heeft in wezen dezelfde noemer, en die heeft te maken met capaciteit. Er zit namelijk een knelpunt in ons denken.
"Iedereen gelijke eisen, rechten en plichten"
klinkt heel eerlijk, maar is in werkelijkheid in het voordeel van rechtspersonen die botweg (veel) meer FTE's kunnen inzetten. Bij mijn of meer gelijke krachten (factor 2 of zo) merk je dat niet, maar bij een factor 100 of meer is er eigenlijk geen reden waarom bij een gelijk speelveld de grotere partij niet bij ieder meningsverschil zijn zin krijgt.
In vergelijking tot het Ministerie van V en J, dat in totaal zo'n [url=http://www.werkenvoornederland.nl/de-rijksoverheid-als-werkgever/organisaties/ministerie-van-veiligheid-en-justitie/wie-wat-waar]37000[/url] medewerkers heeft (voor de goede orde, maar een percentage daarvan zijn beleidsmakers, maar niettemin kan je daar wel een aantal van 3 of 4 cijfers verwachten), heeft de gemiddelde Tweede Kamerfractie zo'n 1 a 2 personen in dienst die bovendien het beleid van
alle ministeries moeten onderzoeken. Ze kunnen eenvoudig niet alles onafhankelijk onderzoeken, in het algemeen komt men niet verder dan vragen stellen aan de minister, die op het bureau van
dezelfde beleidsmedewerkers terechtkomen die het plan in eerste instantie opgesteld hebben... Voeg daar aan toe dat je nu eenmaal niet voor iedere foutieve inlichting of halve waarheid een minister kan laten vallen, dat je nauwelijks lichtere disciplinaire maatregelen tegen de minister hebt (en al helemaal geen tegen de ambtenaren), dat de regeringsfracties van de Tweede Kamer vaak met handen en voeten aan het regeerakkoord vastzitten, en van onafhankelijke controle, om nog te zwijgen van een onafhankelijke wetgevende macht, is nauwelijks sprake.
Iets soortgelijks geldt voor Bits of Freedom. Zij staan er iets beter voor, met [url=https://www.bof.nl/over-ons/bureau/]10 vaste medewerkers, 4 vaste vrijwilligers[/url] en ongetwijfeld een aantal vrijwilligers er om heen. Maar we moeten niet uit het oog verliezen dat zij een groot deel van hun onderzoeken in hun vrije tijd en zonder vergoeding voor ons doen. Ook hier geldt weer, dit is niet het enige voorstel dat ze moeten onderzoeken.
Wat betreft de opmerking van mevr. Halink waar je op reageert, we weten dat het High Tech Crime Unit de menskracht met een veelvoud wil uitbreiden (ik weet de cijfers niet precies uit het hoofd, maar het ging om een 10-voud of meer). We kunnen in een tijd van bezuinigingen er van uit gaan dat dat lang niet alles is wat ze eigenlijk hadden gewild. We weten van de AIVD dat het hoofd in verscheidene persberichten aangegeven heeft zich zorgen te maken
te veel bevoegdheden te krijgen en dat is veelzeggend. We mogen aannemen dat soortgelijke zorgen ook in het politie apparaat bestaan. De verklaring dat je met meer goed opgeleide menskracht het wel voor elkaar zou kunnen krijgen binnen goede kaders van toezicht resultaten te bereiken is heel plausibel. Indien BoF ook uit zo'n 370 mensen zou bestaan zou ik me bij Anoniem aansluiten, maar met 14 tegen wie weet hoeveel stel ik voor dat hij/zij dat zelf dat natrekt, want ongeacht wat de uitkomst daarvan is, dat betekent dat er weer een part-time vrijwilliger bij komt om de machtsbalans recht te trekken in plaats van dat we de zwaarste druk op de zwakste schouders leggen...
Dat gezegd doet het me deugd dat mevr. Halink dit punt aangeeft. Ik vermoed al langer dat geld een rol speelt in het steeds uitbreiden van de bevoegdheden, omdat het motief zo plausibel is. Men eist daadkracht. Meer menskracht om het goed te doen kost (belasting)geld, dus verruimt men de bevoegdheden en vermindert het toezicht. Dat lijkt efficienter, omdat eventuele onschuldigen die getroffen worden toch grotendeels een economische externaliteit zijn. De steeds verder verzwakkende slogan die dat lang heeft moeten verdedigen: "veiligheid gaat voor privacy..." klopt dan niet, omdat bezuiniging nog voor beiden gaat...
Door Anoniem: "Wat me elke keer weer verbaast is dat er geen enkele onderbouwing is voor zo'n plan."
Op zich mee eens, maar wat me ook opvalt is de gebrekkige argumentatie van Bits of Freedom vandaag de dag. Nergens tonen ze aan dat meer mankracht hetzelfde zou bereiken als uitbreiding van bevoegdheden. Ook lijken ze keer op keer te pretenderen dat men het terughacken tegen onschuldige burgers wil inzetten, in plaats van tegen verdachten van criminaliteit.
De argumentatie zou beter kunnen....
Tot slot nog een reactie op de opmerking dat BoF lijkt te pretenderen dat men het terughacken tegen onschuldige burgers wil inzetten. Ten dele is dat terecht, er wordt in de emotie vaak naar boze opzet als motief gegrepen en dat lijkt me vooralsnog onterecht. Wat betreft het
resultaat echter moet ik BoF gelijk geven dat de kans bepaald aanwezig is. In de huidige situatie, met veel bevoegdheden en onvoldoende en ondeugdelijke contragewichten, is het spreekwoord: "De kat op het spek binden" van toepassing. Hoe lang kan het duren tot gewone menselijke gebreken tot ernstige misstanden gaan leiden?